Skladatel Heiner Goebbels: "Představivost je to nejlepší, co jako lidské bytosti máme."

Festival Struny podzimu letos uvedl zcela novou modifikaci hry Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss. Podepsal se pod ni jednak vynikající orchestr Berg pod taktovkou Petera Vrábela, ale také pražský režijní tandem Skutr a premiéra se konala 29. září. Nejen o Schwarz auf Weiss je následující krátký rozhovor s Heinerem Goebbelsem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Heiner Goebbels

Heiner Goebbels | Foto: Press kit, Bergmann

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELÝ ROZHOVOR!

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor se skladatelem Heinerem Goebbelsem

Cítíte se víc jako skladatel nebo režisér?
Nemůžu to úplně oddělit. Ta moje, řekněme umělecká rozhodnutí, jsou závislá na všech elementech toho představení, takže nemůžu říct: "Tohle rozhoduju jako režisér a tohle jako skladatel". Ono nakonec to režírování je na tý hudbě hodně postavený. Myslím, že to byl Mayerhold, kdo říkal, že každý režisér musí být zároveň muzikant. Je to totiž všechno o rytmu, o polyfonii.

Na konferenci jste říkal, že práce v každém městě, kde máte performance, je připravena během jednoho dne - hodně improvizujete? Je to týmová práce nebo stavíte čistě na svých nápadech?
Ne to určitě ne, je to velmi týmová práce, důležitá jsou světla, zvuk, stage...Nemůžu dělat rozdíl mezi kreativní a tou technologickou složkou představení. Třeba mám jedno, kde vystupuje asi pět klavírů a jiné nástroje, které samy hrají. Do toho nakonec prší, jakože opravdu prší, a je to dost náročné připravit, ale zase to není založeno jen na té technologii.

Heiner Goebbels, léto 2004, Frankfurt

Používáte víc médií najednou-divadlo, video, živou i reprodukovanou hudbu. Navíc tam vždycky nějaká ta složka chybí. Co vás na tom především zajímá a baví?
Je to všechno především o prostoru. Potřebuji prostor například právě mezi těmi jednotlivými médii, mezi zvukem a obrazem. A samozřejmě když něco vynechám, tak takový prostor dostanu, a to je hodně důležité pro naši představivost. A představivost je to nejlepší, co jako lidské bytosti máme.

Teď se v České republice uvádí modifikace vaší hry Schwarz auf Weiss. Už jste ji viděl?
Viděl jsem zkoušky, které byly velice slibné. Myslím, že určitě existuje ještě jiná cesta, kterou by se mohli vydat, ale říkám, neviděl jsem všechno a určitě se toho nebojím, naopak jsem zvědavý a těším se na to.

Kluci ze Skutru se za vámi prý vydali do Frankfurtu, aby se s vámi poradili.
Jo, to bylo prima, přišli s dobrými nápady, bylo to otevřené. Takže jsem se rozhodl to podpořit, jak jen to půjde. Taky proto jsem tady na premiéru a na tu přednášku a tak. Myslím, že jsou velmi dobrý tým, výborný soubor a výborní muzikanti. Takže jo, moc se na to těším.

Veronika Dospělová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme