Státní operu Praha čeká nejasná budoucnost
Státní opera Praha vstupuje do nové sezony s napjatým finančním rozpočtem a nejasnou budoucností. Stále se jedná o sloučení Státní opery s jinou podobnou institucí a nebo převodem pod správu hlavního města. Nové vedení chce ale atmosféru v operním domě zklidnit.
Státní opera se chce specializovat na velká operní díla a inscenace klasického baletu. Tak by chtěla dokázat, že má právo na existenci.
„Praha si zaslouží velký balet, krásnou velkou operu a klasické inscenace,“ říká nový ředitel divadla Oliver Dohnányi, který si také uvědomuje, že budoucnost Státní opery je nejistá. Ministerstvo kultury i Magistrát hlavního města uvažuje o sloučení tohoto operního domu s jinou podobnou institucí a nebo převodem pod město Prahu.
Pokud by se měla sloučit s jiným objektem, pak by měla být určitě ve Státní opeře. „To je jediné divadlo v Čechách nebo minimálně v Praze, kde se dá hrát velký balet, velké romantické opery 19. století až po současnost,“ myslí si Dohnányi.
Jeviště i hlediště Státní opery je pro představení klasického baletu jako stvořené a jiné pražské scény s ním nemohou konkurovat. Dodává dál původní profesí dirigent Oliver Dohnányi:
„Samozřejmě to není jen záležitost plochy scény, je to také záležitost viditelnosti. Téměř z každého místa je výborně vidět i slyšet. Divadlo stavěli profesionálové, kteří to provedli na tehdejší nejvyšší možné technické úrovni. A je to přesně scéna, kde se musí tyto scény objevovat. Balet je vždycky krásný, když je velký.“
Podle svých slov už při nástupu do funkce ředitele 1. července pochopil, že Státní opeře chybějí nejenom peníze na konkurenceschopné inscenace a moderní provoz, ale také jasné zadání, pro koho divadlo hraje.
Operní dům by se proto pod jeho vedením měl stát divadlem, kde se divák dočká klasického zpracování opery i baletu.Tím by se Státní opera také odlišovala od pražského Národního divadla, s kterým si zatím v dramaturgii konkurují a které také finančně podporuje už tak napjatý finanční rozpočet ministerstva kultury.
S ředitelem tohoto resortu by se Oliver Dohnányi chtěl sejít do konce září a zahájit s ním debatu o dalším směřování divadla. Na ministerstvu zatím vzniká studie, která má mimo jiné odpovědět na otázku, jestli ministerstvo může dotovat dvě velká repertoárová divadla, která uvádějí operu i balet.