Transformaci brzdilo ministerstvo, brání se odvolaný ředitel ND

Ministryně kultury Alena Hanáková odvolala ředitele Národního divadla Praha Ondřeje Černého a vedením pověřila svého ekonomického náměstka Martina Sankota. Je to poprvé v dějinách Národního divadla, co skončil ředitel ve funkci během hodiny a navíc bez udání vážného důvodu. Černý se důvodům odvolání brání a situaci považuje za nestandardní.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

TK k transformaci Národního divadla a Státní opery, Ondřej Černý

TK k transformaci Národního divadla a Státní opery, Ondřej Černý | Foto: Filip Jandourek

Krok ministryně je pro mnohé velmi překvapivý, řediteli zbývalo do řádného vypršení mandátu jen něco přes půl roku.

„Odvolat ředitele z hodiny na hodinu, to znamená, že se dopustil nějakých kriminálních činů. Těch se ale nedopustil, ministerstvo mu naopak děkuje, že všechno udělal dobře,“ obhajuje Černého šéf činohry Michal Dočekal, který se, stejně jako další šéfové souborů, obává destabilizace divadla na počátku nové sezóny.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ke kroku ministryně kultury se ve večerních Ozvěnách dne vyjádřil odvolaný ředitel ND Ondřej Černý a mluvčí ministerstva Markéta Ševčíková

Tak velkou instituci podle členky činohry Národního divadla Evy Salzmannové odvolání nepoloží. Upozorňuje ale, že bleskové odvolání ředitele divadlo už jednou zažilo, a to v případě Daniela Dvořáka. Tehdy ministerstvo také zasáhlo těsně před začátkem sezóny.

Salzmannová poukazuje na to, že by se takový neadekvátní, necitlivý krok mohl spíše obrátit proti ministerstvu. Nelze prý myslet jen na hospodaření, ale i na kulturní charakter instituce. „Jestli ho chtěli odvolat, měli ho odvolat na konci sezóny. Vypadá to, že ministerstvo vůbec nechápe, co je to divadelní organismus,“ říká.

Inženýr ekonomie Martin Sankot do svého březnového nástupu na ministerstvo neměl žádné zkušenosti se státní správou ani s kulturními institucemi. Ministerstvo však argumentuje tím, že Sankot bude mít na starosti jen urychlení a dokončení transformace Národního divadla a Státní opery v jednu organizaci.

Argumenty ministerstva kultury přijímá Ondřej Černý s úsměvem. „Když pan náměstek Sankot nastoupil do funkce, první krok, který udělal, že mi oznámil, abych zastavil veškeré transformační kroky a vyčkal jeho pokynů. Pokud ten proces v poslední době někdo brzdil, tak to bylo jen a pouze ministerstvo kultury,“ vzpomíná.

Tvrdí, že ministerstvo mu nedalo šanci uvést v praxi jeho transformační postup a pokud se opravdu podaří dokončit transformační proces a Státní opera se neodloučí od Národního divadla, bude nejšťastnějším člověkem na světě. Doufá, že ministerstvo dodrží své slovo a zachová Státní operu včetně jejích uměleckých souborů jako součást Národního divadla.

„Nedokážu si představit, že bych ještě trpělivěji snášel celou tu zmatenou komunikaci, kterou provozovalo ministerstvo kultury, aniž bych cokoli z toho ventiloval směrem k médiím,“ shrnuje své zkušenosti se zřizovatelem Národního divadla.

Ministerstvo chce razantnější přístup

Mluvčí ministerstva kultury Markéta Ševčíková důrazně popírá, že by odvolání Ondřeje Černého bylo trestem nebo dokonce mstou. Resort chce podle ní jen urychlit proces transformace.

Ministerstvo zadalo postupně dva audity a na základě výsledků druhého auditu, které zná od konce srpna, se rozhodlo, že transformace musí probíhat rychleji. „Chtělo to razantnější kroky a teď je to bude chtít především, aby celá transformace byla konečně dokončena,“ tvrdí Ševčíková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Odvolání ředitele ND komentovala za herecký soubor herečka Eva Salzmannová

Druhý audit prý podle náměstka Sankota potvrdil, že v Národním divadle jsou nešťastně nastaveny některé řídící procesy.

„Systém je nepříliš efektivní, takže pan náměstek je tam od toho, aby se to skutečně rozhýbalo vpřed. Naším cílem je dokončená transformace Národního divadla a Státní opery, čímž vznikne naše druhá největší příspěvková organizace po Národním památkovém ústavu. Bude velmi složité tuto organizaci řídit, a proto se tam musí veškeré řídící procesy nastavit velmi přesně,“ dodává Ševčíková.

Ministryně Hanáková by chtěla nového ředitele české první scény znát v lednu.

Michaela Vetešková, Lucie Maňourová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme