Tyjátr - Dybbuk

„Mezi mýtem a realitou současnosti, mezi angažovaností a lhostejností“ osciluje inscenace Dybbuk, kterou se v Praze poprvé představil izraelský divadelní soubor ITIM Ensemble. V rámci česko-izraelské kulturní spolupráce ho uvítala Nová scéna Národního divadla. Hra režisérky Riny Yerushalmi inspirovaná mystickou kabalou není rozhodně to, na co jsme u nás v divadle zvyklí. Premiéru navštívila i Veronika Dospělová a přiblíží vám ji v pravidelné divadelní rubrice Tyjátr.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z představení ITIM Ensemble Dybbuk | Foto: Press kit

Nová scéna představila 26. a 27. října Praze izraelský soubor ITIM Ensemble z telavivského Cameri Theatre. Inscenaci Dybbuk z pera Leona Katze zrežírovala režisérka, choreografka a jedna z největších osobností izraelského divadla Rina Yerushalmi. Podtitul hry zní „mystická cesta lásky, smrti a vykoupení“ a inspirace kabalou je víc než zřejmá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tyjátr - Dybbuk

Režisérka Rina Yerushalmi upřesňuje: „Jde tam hlavně o téma. Je to o náboženství a o fanatismu v náboženství. Víte, když je někdo tak pobožný, že každý jeho den je spojen s Bohem, že připravuje různé obřady a ceremonie ke každé příležitosti, u každé své činnosti – než jde jíst, po jídle, než jde spát, když ráno vstane…
To představení je vlastně právě o tom, i když není založené na folklóru a tradicích, ale čerpá inspiraci z mystiky kabaly – kterou nevím, jestli tady znáte, ale někdo určitě – a která je teď hodně populární. Takže z toho to čerpá nejvíc, ale jak jsem řekla, není to folklór nebo tak něco, je to jen divadelní vyjevení toho tématu.“

Hlavní hrdina Chanan z lásky ztratí svou duši. Ta bloudí, až najde útočiště v těle jeho milované, nyní nevěsty někoho jiného. Rabí Azriel pak onoho „zlého ducha“ – Dybbuka – vyžene z dívčina těla pomocí krutého exorcismu. Oba mladí umírají. Divák pak musí rozeznat jasné narážky na nebezpečí náboženského fanatismu.

„Teď se v Evropě všechno točí okolo identity – ať už národní, nebo náboženské. Nevím, jestli to tu taky cítíte, ale znám situaci ve Francii nebo Itálii a v Izraeli jsou ty náboženské tlaky velmi, velmi silné, není to jen o politice. Svět se snaží čím dál tím víc se jakoby „očistit“ od náboženství, ale tím víc se to možná vrací zpět. A religiozita se stává dost fanatickou a spojuje se s extrémním nacionalismem. Náboženství se dnes prolíná v politiku!“ dodává Yerushalmi.

Z představení ITIM Ensemble Dybbuk | Foto: Press kit

Představením Dybbuk je možné poznat další přístup k divadelní práci. V Izraeli je divadlo, i když možná ještě více tanec, velmi důležitou součástí veřejného života. ITIM Ensemble o sobě tvrdí, že je jakousi divadelní laboratoří. Baví je zkoumat prolínání nových přístupů a klasických děl. Fungují spolu už pěknou řádku let a v Izraeli patří k tomu nejlepšímu.

Izraelsko-česká kulturní spolupráce bude i nadále pokračovat, a i když je pochopení, nebo spíš řekněme vstřebání, některých specifických prvků izraelského divadla pro českého diváka občas minimálně obtížné, rozhodně je dobré ho vidět!

Veronika Dospělová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme