Tyjátr - Dybbuk
„Mezi mýtem a realitou současnosti, mezi angažovaností a lhostejností“ osciluje inscenace Dybbuk, kterou se v Praze poprvé představil izraelský divadelní soubor ITIM Ensemble. V rámci česko-izraelské kulturní spolupráce ho uvítala Nová scéna Národního divadla. Hra režisérky Riny Yerushalmi inspirovaná mystickou kabalou není rozhodně to, na co jsme u nás v divadle zvyklí. Premiéru navštívila i Veronika Dospělová a přiblíží vám ji v pravidelné divadelní rubrice Tyjátr.
Nová scéna představila 26. a 27. října Praze izraelský soubor ITIM Ensemble z telavivského Cameri Theatre. Inscenaci Dybbuk z pera Leona Katze zrežírovala režisérka, choreografka a jedna z největších osobností izraelského divadla Rina Yerushalmi. Podtitul hry zní „mystická cesta lásky, smrti a vykoupení“ a inspirace kabalou je víc než zřejmá.
Režisérka Rina Yerushalmi upřesňuje: „Jde tam hlavně o téma. Je to o náboženství a o fanatismu v náboženství. Víte, když je někdo tak pobožný, že každý jeho den je spojen s Bohem, že připravuje různé obřady a ceremonie ke každé příležitosti, u každé své činnosti – než jde jíst, po jídle, než jde spát, když ráno vstane…
To představení je vlastně právě o tom, i když není založené na folklóru a tradicích, ale čerpá inspiraci z mystiky kabaly – kterou nevím, jestli tady znáte, ale někdo určitě – a která je teď hodně populární. Takže z toho to čerpá nejvíc, ale jak jsem řekla, není to folklór nebo tak něco, je to jen divadelní vyjevení toho tématu.“
Hlavní hrdina Chanan z lásky ztratí svou duši. Ta bloudí, až najde útočiště v těle jeho milované, nyní nevěsty někoho jiného. Rabí Azriel pak onoho „zlého ducha“ – Dybbuka – vyžene z dívčina těla pomocí krutého exorcismu. Oba mladí umírají. Divák pak musí rozeznat jasné narážky na nebezpečí náboženského fanatismu.
„Teď se v Evropě všechno točí okolo identity – ať už národní, nebo náboženské. Nevím, jestli to tu taky cítíte, ale znám situaci ve Francii nebo Itálii a v Izraeli jsou ty náboženské tlaky velmi, velmi silné, není to jen o politice. Svět se snaží čím dál tím víc se jakoby „očistit“ od náboženství, ale tím víc se to možná vrací zpět. A religiozita se stává dost fanatickou a spojuje se s extrémním nacionalismem. Náboženství se dnes prolíná v politiku!“ dodává Yerushalmi.
Představením Dybbuk je možné poznat další přístup k divadelní práci. V Izraeli je divadlo, i když možná ještě více tanec, velmi důležitou součástí veřejného života. ITIM Ensemble o sobě tvrdí, že je jakousi divadelní laboratoří. Baví je zkoumat prolínání nových přístupů a klasických děl. Fungují spolu už pěknou řádku let a v Izraeli patří k tomu nejlepšímu.
Izraelsko-česká kulturní spolupráce bude i nadále pokračovat, a i když je pochopení, nebo spíš řekněme vstřebání, některých specifických prvků izraelského divadla pro českého diváka občas minimálně obtížné, rozhodně je dobré ho vidět!