Tyjátr - KaDeWe

Helmut Kajzar je skoro neznámý polský dramatik, spisovatel a režisér 60. a 70. let. Jeho tvorba se vymyká klasickým divadelním hrám i režijním postupům, a právě proto začíná být doceňovaný až v posledních letech. V divadelní rubrice Tyjátr vám dnes představíme jeho hru s názvem KaDeWe, kterou můžete vidět v Meetfactory.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Představení KaDeWe | Foto: Press kit

Kajzar zemřel v roce 1982 a předběhl svou dobu o celých dvacet let, z těchto důvodů nebyl ve své době považován za úspěšného dramatika.

KaDeWe, tedy Kaufhaus des Westens byl ve své době největší obchodní dům na světě. Do svého textu ho Helmut Kajzar použil, když cestoval do západního Berlína a byl snad znechucen a zároveň ohromen současným světem lákadel prodavačů, blikajících světel a mediální povrchností společnosti.

KaDeWe není čistě dramatickým textem, jedná se spíše o prozaické esejisticko-deníkové vyprávění, kde není určeno, kolik postav má v dramatu vystupovat, ani jakého pohlaví mají být. Režisérsky je to velmi obtížný kousek, protože jeho uchopení závisí čiště na imaginaci dramaturga, režiséra i scénografa. Mísí se zde místa konkrétní, jako jsou nevěstince, amazonské řeky, ulice, nádraží, kanceláře a obchody. Jde o vnitřní monolog se syrovými popisy čiré skutečnosti bez patosu s dadaisticko-surrealistickým jasným vyjádřením bez teček a přehledných rozhranní míst, měst, hodin. Nemá jasnou linku, ale neztrácí se. Je změtí slov, která drží pohromadě, smysluplně a racionálně s fazónou iracionality a zmatku dnešního světa. To vše dokázal Kajzar vyjádřit v roce 1974. KaDeWe je pokračováním textu + + + (Třemi křížky; název je podpisem negramotných). Jak ale vysvětluje dramaturg a překladatel textu Lukáš Jiřička, souvislost KaDeWe s +++ byla v České republice z logických důvodů potlačena.

Helmut Kajzar používal ve svých hrách tendence současného postdramatického divadla, využíval techniku televize i její přenosy a jeho režisérské výboje mohly dokonale šokovat tehdejší publikum. Podle slov Lukáše Jiřičky Kajzar jednou nechal před divadelním představením shlédnout diváky fotbalový zápas přenášený televizí. Televize je využívána i v inscenaci KaDeWe. Tři bezejmenné postavy, které ztvárňují Vladimír Marek, Hynek Chmelař a Anita Krausová jsou implikované třemi obrazovkami a jednou kamerou, která je využívaná jako promítačka, ke zpětnému shlédnutí natočeného pouličního materiálu i k interaktivnímu odrazu odehrávaného dramatu, samotných aktérů i obecenstva.
Famózní text grandiózně odříkaný třemi vynikajícími herci je předělen zvuky, ruchy, hudbou, výměnou mluvčího nebo snad ničím, režírovala Magda Stojowska s adaptací Igy Gańczarczyk.
Poslechněte si rozhovor s dramaturgem a překladatelem textu Lukášem Jiřičkou a s režisérkou hry Magdou Stojowskou uvnitř příspěvku.

Z představení KaDeWe | Foto: Press kit
Přehrát

00:00 / 00:00

Tyjátr - KaDeWe

Scénu vytvořil mladý český výtvarník Dominik Lang společně s Erikem Sikorou. Divadelní projekt je tedy absolutní novinkou, nejen ojedinělým textem, který byl do češtiny přeložen před nedávnem, jeho novou dramatizací, ale i originálními minimalistickými kulisami.

KaDeWe je úžasným osvěžením pražského divadelního spektra s nadčasovým textem a ohromující pravdivostí hereckých promluv. Je trochu dlouhé a divák se může ke konci začít ztrácet v souvislostech, což může být zapříčiněno intelektuálním přetlakem, ale i přesto - jedna z nejlepších alternativních inscenací v Praze.

Barbora Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme