Tyjátr - Močohrad
Divadlo F.X. Šaldy v Liberci nastudovalo původně americký muzikál Urinetown. Režie se zhostili dramaturg Jan Tošovský a mladá režisérka Lucie Málková. Svoji verzi Urinetownu nazvali téměř doslovně podle originálu - Močohrad.
Urinetown vznikl před jedenácti lety jako recese dvou členů Cardiff-Giant Theatre Company, Marka Hollmanna a Grega Kotise. Kotis byl prý bezprostředně inspirován svojí návštěvou Paříže, kde se za záchodky z převážné většiny platí. Nejdůležitější tedy je, mít vždy dostatek drobných. Téma se snaží vtipně podat možnosti blízké budoucnosti, kdy bude voda nad zlato.
Ačkoliv je Močohrad skutečně velká nadsázka, je v něm jasně čitelná kritika systému a chování lidstva, co se týče zacházení s vodou a vůbec se zdroji, kritika vztahu politik - obchodník, kritika monopolu.
POSLECHNĚTE SI: Rozhovor s Lucií Málkovou uvnitř příspěvku
Lucie Málková s Janem Tošovským spolupracovala už na svém absolventském muzikálu Štěstí dam podle Emila Zoly, kterým zakončila svá studia na pražské DAMU. O muzikálu, jako žánru, psala i diplomku. V její tvorbě nikdy nechybí určitý apel nebo poukaz na aktuální problém. Nebývají to ale agitky, konkrétně Močohrad je třeba plný ironie a vtipné nadsázky.
Urinetown je pěvecky i hudebně dost náročný, obsahuje sborové pasáže a samozřejmě sóla a duety. Mark Hollmann byl dlouho varhaníkem v baptistickém kostele a v jeho hudbě je to dost patrné. Některé písňové pasáže připomínají gospelové chorály. Liberecký soubor pro Močohrad řídí Martin Veselý, zpívat přitom musí především herci činohry.
Originální verze Urinetownu měla premiéru v roce 2001 v Henry Miller's Theatre na Broadwayi a v témže roce získala deset nominací na Tony Award, z nichž tři proměnila - za hudbu, za libreto a za režii. Možná ne tak oceňovaný na oficiální bázi, ale neméně kvalitní je i Močohrad. V realizačním týmu figuruje, kromě režisérského tandemu a báječného libereckého souboru, i jméno Rosti Nováka, který se ujal choreografie nebo Dalibora Tuže, který obstaral hudební nastudování.