Velké divadlo v Moskvě má nového ředitele Vladimíra Urina

Na ruské umělecké scéně dochází k další velké změně. Ministr kultury Vladimír Medinský odvolal dlouholetého ředitele moskevského Velkého divadla Anatolije Iksanova. Ten úspěšně provedl generální rekonstrukci historické budovy a zasadil se o to, aby se divadlu vrátilo jeho někdejší světové renomé. První ruská baletní a operní scéna v poslední době zaznamenala nejen řadu úspěchů, ale i skandálů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Velké divadlo v Moskvě

Velké divadlo v Moskvě | Zdroj: Reuters

Herci Velkého divadla mají sice různé názory na umění, ale shodují se v tom, že Anatolij Iksanov byl jedním z nejlepších ředitelů. „Pozvedl úroveň divadla po jeho úpadku, ano, i takové období bylo. Iksanov vrátil divadlu jeho velikost a slávu,“ hodnotí ředitelka opery pěvkyně Makvala Kasrašviliová.

Událostí, o které se mluví, je například nejnovější uvedení opery Kníže Igor v novátorské režii Jurije Ljubimova. Pověst první scény ale pošramotil skandál kolem šéfa baletu Sergeje Filina, kterému maskovaný muž v lednu chrstnul do tváře kyselinu sírovou.

Umělec je od té doby téměř slepý a čekají ho další operace. Podezřelým je sólista baletu Pavel Dmitričenko. Následovaly další aféry a demonstrativní odchody uražených a přestárlých hvězd. Situaci má uklidnit jeden z nejschopnějších divadelních manažerů Vladimír Urin:

Přehrát

00:00 / 00:00

O změnách ve Velkém divadle v Moskvě informoval zahraniční zpravodaj ČRo Martin Dorazín

„Mohu rovnou říci, že moje rozhodnutí nebylo z jednoduchých. Nabídku jsem přijal až po dlouhém přemýšlení. Velmi důležité je, že se přechod od jednoho ředitele k druhému odehrává civilizovaně a bez emocí,“ říká Urin.

Vladimír Urin přichází z funkce šéfa Moskevského akademického hudebního divadla. Je známý jako výtečný organizátor – zakládal rusko-americký divadelní festival, francouzsko-ruský časopis scéna, stál u vzniku prestižní divadelní ceny Zlatá maska, je ředitel tanečního festivalu a vyučuje managementu v oblasti umění.

Ve Velkém divadle nechystá revoluční změny. Soubor první scény čeká premiéra Evžena Oněgina a vystoupení v Londýně. To ale nejsou jediné pozoruhodné změny v nejvýznamnějších ruských kulturních institucích.

Před několika dny skončila ve funkci Irina Antonovová, ředitelka Puškinova Státního muzea výtvarného umění. Zasloužila se především o sbírky obrazů XIX. a XX. století. Její vášeň se jí zřejmě stala osudnou. Odvážila se požádat o vrácení nejcennějších děl petrohradskou Ermitáž, tak aby kolekce moderního umění byly ucelené a na jednom místě, jak tomu kdysi bývalo.

Část odborné veřejnosti to vzala jako rozmar, troufalost nebo pošetilost a ministr kultury starou dámu z čela jedné z nejlepších evropských galerií odvolal. Irina Antonovová ji vedla celých 52 let.

Martin Dorazín, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme