Zuska: Důvody odvolání ředitele Národního divadla Černého nejsou pravdivé

Ministryně kultury Alena Hanáková se dnes pokusila vysvětlit, proč v pátek odvolala ředitele Národního divadla Ondřeje Černého. Aktuálně je tím hlavním důvodem jeho neschopnost sestavit rozpočet na příští rok. Sám Černý ale tuto kritiku odmítá. Původní pokusy objasnit nečekaný krok odmítla odborná i laická veřejnost a na adresu vedení příslušného resortu se snesla zdrcující kritika. Činohra ND kvůli odvolání ředitele Černého dokonce vyhlásila stávkovou pohotovost.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petr Zuska

Petr Zuska | Foto: Tomáš Vodňanský | Zdroj: Český rozhlas

O vzniklé situaci jsme v Ozvěnách dne mluvili s uměleckým šéfem baletu Národního divadla Petrem Zuskou. Řekl nám, že ani dnešní vysvětlení nečekaného odvolání ředitele Černého ho neuspokojilo. Důvody, které představitelé ministerstva kultury uvádějí, podle něj nejsou pravdivé.

"Celá tisková konference na ministerstvu kultury byla nehorázná a absolutně absurdní. To se nedá jinak nazvat. Člověk nevěděl, jestli se má smát, nebo plakat.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor Veroniky Sedláčkové s uměleckým šéfem baletu ND Petrem Zuskou v Ozvěnách dne

Vy si tedy myslíte, že důvody jako manažerské selhání pana Černého, to, že nedokázal sestavit rozpočet na příští rok, že údajně porušil rozpočtová pravidla – že to nejsou důvody pro odvolání?

„Ty důvody nejsou pravdivé, absolutně nejsou pravdivé. Ty věty, co tam zazněly o tom, že divadlo je nefungující v rámci mechanismu, organizace, struktury a tak dále, to jsou všechno věci, které jsou lehce vyvratitelné managementem Národního divadla. Respektive, v podstatě i ty údajné přestupky Ondřeje Černého v rámci rozpočtu, v rámci solárních panelů, to jsou všechno věci, které jsou doložené, které byly ministerstvem kultury schváleny a které samozřejmě management Národního divadla může okamžitě vetovat.“

Jak si vysvětlujete, že vedení ministerstva kultury argumentuje tím, co - jak vy říkáte - je tak lehce vyvratitelné?

„To já nechápu. Nechápu, jak můžou vyjít s těmito argumenty, které máme nějakým způsobem pod kontrolou, které byly všechny udělané naprosto standardní cestou, naprosto legálně. Ale možná že já bych měl spíš promluvit o umělecké stránce věci, protože si myslím, že tohle jsou otázky třeba na provozního ředitele Národního divadla Václava Peloucha.“

Národní divadlo tedy umělecky nestrádá?

„Umělecky nestrádá. Všechno, co tam zaznělo v rámci toho, že odcházejí umělci, že klesá návštěvnost, že diváci nejsou spokojeni - to jsou prostě nepravdy. Co se týče návštěvnosti, Národní divadlo je naprosto stabilizované, návštěvnost mu roste. Konkrétně, když budu mluvit o baletu, tak balet má průměrnou návštěvnost, která se pohybuje mezi 80 a 90 procenty, a hrajeme světový repertoár a máme špičkové tanečníky, za absolutně neevropských podmínek. A pokud je Národní divadlo v nějaké špatné ekonomické situaci, pak je to jenom díky ministerstvu kultury a jeho absolutní nekomunikaci a nepomoci v rámci posledního půl roku, v rámci zastavení transformace a tak dále.“

Je znát, že jste nespokojený. Připojí se balet k činohře a vyhlásí také stávkovou pohotovost?

„V tuhle chvíli vám nedokážu odpovědět na to, jestli ji vyhlásíme. Samozřejmě nikdo, ani z umělců činohry, ani z umělců baletu nechce do stávky jít, protože chceme, aby divadlo normálně fungovalo dál. Nechceme ochudit diváky, chceme hrát každý večer představení. Jenomže nevím, kam se ta situace dál rozvine. Pokud se dál nebude nic dít, my samozřejmě musíme využít nějaké mechanismy, jakým způsobem to dát najevo ještě silněji.“

Veronika Sedláčková, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme