Slavné filmové ateliéry Cinecitta slaví 75 let od svého vzniku

Římské filmové ateliéry Cinecitta slaví 75 let od svého vzniku. Svoje filmy tu točil italský režisér Fellini, dnes je hojně využívá televize. Italové se snaží přilákat i zahraniční produkce, vláda loni filmařům povolila daňové úlevy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Federico Fellini

Federico Fellini | Foto: Walter Albertin | Zdroj: NY World-Telegram & Sun Collection / Library of Congress / Wikimedia Commons | CC0 1.0,©

„Marcello, come here“... volá krásná blondýna Anita Ekberg a zve Marcella Mastroianniho, aby za ní - uprostřed letní noci - skočil do fontány Di Trevi v centru Říma. Je to asi nejznámější scéna z filmu Sladký život, který režisér Federico Fellini natočil v roce 1960.

Stejně jako řada dalších Felliniho filmů, vznikal i tento v ateliérech Cinnecitá. V roce 1976 tam Felliniho sledovala při práci i česká televizní režisérka Jitka Němcová.

„Otevřel se obrovský hangár a tam bylo moře, přijela obrovská loď a přivezla Casanovu. A to moře bouřilo, byly blesky, třpytilo se – bylo udělané z černého tylu, hasiči to kropili. Takže jsem pochopila, že Fellini má pravé moře hned za rohem, za Cinecittou, ale tím, že on maluje ty obrazy, že je to člověk, který nechce, aby realita zasáhla do filmu. On si ji celou vytvoří,“ vypráví Němcová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Do historie ateliérů Cinecitta se ohlédla redaktorka Karolína Rezková

Studia Cinecitta vznikla už před válkou v roce 1937. Fašistický režim si tehdy od kinematografie hodně sliboval. Neorealisté po válce vyrazili točit do ulic, ale už v padesátých letech v Cinecittě vznikly romantické Prázdniny v Římě s Gregory Peckem a Audrey Hepburnovou v hlavních rolích.

A největší rozkvět zažily ateliéry v letech šedesátých, kdy se tam mimo jiné natáčel americký velkofilm Kleopatra s Elizabeth Taylorovou. A samozřejmě se tu točily filmy Zeffirelliho, nebo Federica Felliniho.

„Co mi tam nejvíc utkvělo, byla ta pohoda, bez nervů. Bylo to úžasné, protože všichni technici a stavbaři si prozpěvovali – tam to bylo jak v opeře,“ popisuje atmosféru ‘na place‘ Jitka Němcová.

Hubené roky nastaly pro Cinecitta v osmdesátých letech, v těch devadesátých se italská vláda rozhodla ateliéry privatizovat.

„Ateliéry prošly velkou restrukturalizací. Samozřejmě se soustředí na italské filmaře, ale i mezinárodní produkce tu mají dveře otevřené. Je tam přes dvacet ateliérů a stálých dekorací a zajišťují prakticky všechno, od přípravných prací, přes filmovou techniku, stavbu dekorací až po stravování. To zázemí je na mezinárodní úrovni,“ přibližuje současný stav ředitel Italského kulturního institutu v Praze Paolo Sabbatini.

S tímhle tvrzením nejspíš souhlasí i americký režisér Martin Scorsese, jehož slovy chvály se ateliéry pyšní na svých internetových stránkách a který tu před deseti lety natočil výpravný film Gangy New Yorku.

Studia hojně využívá i televize, točí se tu i hudební klipy. K Cinecitta neodmyslitelně patří i filmová škola Centro Sperimentale a Cinecitta Luce, která mnoho let vyráběla filmové týdeníky do kin a dnes mimo jiné spravuje archiv italských filmů.

mta, Karolína Rezková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme