Cenu ARAS za nejlepší tvůrčí a producentský počin získalo Muzeum Karla Zemana v Praze
Interaktivní Muzeum Karla Zemana v Praze, které velmi netradiční formou mapuje dílo filmového režiséra, dostalo prestižní cenu ARAS. První místo získali zakladatelé muzea za výrazný tvůrčí, organizační a producentský počin v oblasti audiovize. Porotce okouzlil nápad tvůrců, kteří návštěvníkům muzea ukazují nejlepší filmové a loutkové triky českého režiséra. Zájemci se mohou vznést na létajícím stroji nebo řídit známou ponorku z Vynálezu zkázy.
Malou sošku z dílny akademické sochařky Šárky Radové předala Asociace režisérů a scénáristů tvůrcům na dnešním večerním zahájení filmového Febiofestu v Praze.
„Muzeum Karla Zemana podtrhuje velmi významného tvůrce, ojedinělého v evropském i světovém kontextu, a je to, myslím, jedno z prvních trikových muzeí na světě. Myslím, že v České republice žádné takové muzeum, které by připomínalo takovýmto interaktivním způsobem tvorbu takového tvůrce, nemáme,“ řekl předseda poroty Petr Kaňka.
O vítězi rozhodovala sedmičlenná porota. Kandidátů na ocenění bylo víc, třeba režisérka Agnieszka Hollandová za film Hořící keř o Janu Palachovi, nebo Miroslav Janek za dokument o Drahomíře Vihanové Umanutá.
„Mezi dalšími, kteří se umístili, byla režisérka Zuzana Piussi a šest tvůrců – slovenských dokumentaristů, kteří na sebe upozornili na festivalu Jeden svět v Bratislavě,“ uvedl Kaňka.
Cena je udělována za tvůrčí, organizační nebo producentský čin. V nominacích se tak objevily i počiny ne zcela filmové, třeba publikace Film a dějiny 3 – Politická kamera nebo výstava Jana Švankmajera instalovaná v domě U Kamenného zvonu.
Kaňka uvedl, že se cena pokouší „všímat si a inspirovat“. Ocenění tak podle něj mohou získat projekty, které nemají tolik šancí dostat cenu jinde.
„V dnešním večeru se to přesně ukazuje na vítězi, čili na Muzeu Karla Zemana. Myslím si, že v žádné běžné soutěži, která je kolem nás, by se asi toto muzeum neumístilo,“ podotkl Kaňka.