Česká soda: tuzemská, konzumní, nejlepší?

Česká soda, kontroverzní projekt společnosti Febio s r.o. (režiséra Fera Feniče a jeho týmu), je bezpochyby jedním z průkopnických činů v oblasti polistopadové satiry. Často provokoval nevybíravými, mnohdy záměrně vulgárními a tvrdými útoky na konformismus a pokrytectví v médiích: od jalových politických debat a křečovitě vážného zpravodajství přes cukrkandlovou reklamu až třeba po známé normalizační seriály.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z cyklu Česká soda

Z cyklu Česká soda | Foto: Česká televize

Parodie televizních zpráv, politiků, reklam, schémat televizních pořadů či klipů, které se objevily na obrazovce veřejnoprávní televize v červnu roku 1993, byly ve své době bleskem z čistého nebe. Navzdory zpočátku odmítavé reakci kritiky i problémům s uváděním v (už tehdy) opatrné České televizi si pořad postupně získal své diváky a stal se doslova kultovní záležitostí.

Česká soda často vyvolávala spory, protesty, bouřlivé divácké ohlasy laiků i odborníků, ale zároveň i nebývalou oblibu, především u mladších diváků. Díky tomu mnohé texty z České sody zlidověly: kdo by s dojetím nevzpomínal na parodii soutěžní hry Riskuj či veřejnoprávní Katovny v čele s králem mudrců Vladimírem Justem, na poněmečtělou verzi zábavného pořadu Kufr Der Koffer, nekompromisní Úsměvy Petry Černocké nebo na anarchistickou televizní debatu o majoru Zemanovi.

Feničův projekt také objevil pro nejširší českou veřejnost skvělého komika a herce Petra Čtvrtníčka a prostřednictvím nezapomenutelného kurzu německého jazyka “Alles Gute” zpopularizoval tvorbu tehdejších protagonistů divadla Sklep Milana Šteindlera a Davida Vávry. Svůj první prostor na televizní obrazovce dostala i osobitá skupina humoristů sdružených kolem časopisu Sorry a mnoho dalších málo známých autorů.

Z cyklu Česká soda | Foto: Česká televize

Česká soda dosud zůstává v tomto žánru výjimečným počinem. Srovnání s jejím obtížně zařaditelným humorem snese jen několik originálních pokusů vzepřít se klasickému tupému modelu televizní zábavy: Léblovo radostně mystifikační Studio Kroměříž, Radojčičova znamenitá surrealistická série Tuzemský konzumní (coby úspěšný pokus o skečový pořad á la Monty Pythonův Létající Cirkus), Duškův poloimprovizovaný dadaistický Dokoláč, vybrané scénky z Večerů Analogonu, a především absurdní investigativa tria Ornest- Kraus-Hrubý v cyklu Dvaadvacítka.

Z existujících šestnácti televizních dílů České sody (čtrnáct dílů v délce deseti až dvaceti minut a dva půlhodinové silvestrovské sestřihy, doplněné novými scénkami) později dokonce vznikl film. Ten se zapsal do historie jako první český celovečerní snímek překopírovaný z obyčejného videa na 35 mm filmový pás a patřil mezi dva nejnavštěvovanější české filmy roku 1998.

Z cyklu Česká soda | Foto: Česká televize

Samotné vysílání České sody také odráží nejen proměnu doby, ale i veřejnoprávní televize: od postsametového nadšení k deziluzi druhé poloviny 90. let ( od června 1993 do srpna 1997) bublala Česká soda v nepravidelných intervalech: nejdříve v hlavním vysílacím čase na ČT1, z něhož pak byla postupně odsouvána do pozdějších a méně frekventovaných časů, až skončila v nočním vysílání na ČT2, kde už neohrožovala většinového diváka…

Jakkoli mnohé příspěvky České sody (hlavně ty, reflektující politickou a společenskou realitu v době jejího vzniku) už dnes nemohou působit tak překvapivě a jsou v některých případech už překonané, přesto Česká soda dokáže stále bavit a dokonce i překvapovat novými významy, danými především novým společensko-politickým kontextem. Navíc zůstává velmi originální zprávou o nás samých, našich politicích, o tom, čím jsme žili a jací jsme byli v postsametové éře…

V době svého uvádění v České televizi byla doprovázená sloganem „celonárodní zkouška z demokracie“. Jak by taková zkouška dopadla dnes?

Z cyklu Česká soda | Foto: Česká televize

Koláž dobových citátů z tisku na téma Česká Soda:

„Tomu se může smát snad jen zdegenerovaný živel s násilnickou myslí“ (z dopisu čtenářky týdeníku Televize, 1993)

“Jsou to střípky, nahodilosti, anekdoty z okamžitého osvícení či nouze”. (Mirka Spáčilová, MF DNES, 1994)

Charakteristika České Sody na vědecké konferenci Česko –německých dialogů dne 7. 3. 1995 v Praze: „Tato satira má perverzní povahu…Satira plus satira plus obraz satiry, hypersatira tedy, která není satirou: tautologická satira bez finality, která čerpá sama ze sebe a sebou samou se také vyčerpává“. (Dr. Daniel Radoměrský)

Stanovisko Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání, červenec 1993: “Samotná realizace pořadu ve snaze o provokativní humor se dostala na samé pomezí porušení některých ustanovení zákona o vysílání. Satira byla v mnohých případech namísto dovnitř nasměrovaná v rozporu s názvem pořadu navenek a překročila meze slušnosti a takto vůči sousedům České republiky, zejména Slovenské republiky a Spolkové republiky Německo”.

„V době, kdy se soda objevila na obrazovkách poprvé, z ní autor těchto řádků zas až tak odvázaný nebyl…. Považoval ji za první pokus o příjemně krutou a černohumornou politickou satiru – třeba ne úplně povedený, po kterém jistě budou následovat další, snad lepší, „vychytanější“. Určitě by ho tehdy nenapadlo, že po letech bude u sody před televizí téměř slzet ve vzpomínkách na „zlaté časy“, kdy „to ještě šlo“. Že mu standard toho pořadu bude připadat v kontextu soudobé televizní zábavy fakticky nedosažitelný a myšlenka, že by se někdo o něco podobného pokusil, alespoň jakž takž uspěl a nějaká televize by to navíc odvysílala, veskrze utopická.“ (Ondřej Štindl, Lidové noviny, 2007 )

Aleš Stuchlý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme