Electroma: cesta robotů pouští existenciální krize

Více než tři roky po své světové premiéře se do českých kin konečně dostává znamenitá melancholivká road-movie tanečního dua Daft Punk nazvaná Electroma. Výsostně originální a vysoce stylizovaný snímek pro vás zhodnotil redaktor Aleš Stuchlý.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z filmu: Electroma

Z filmu: Electroma | Foto: Atlantis Entertainment



"Tohleto je chladnej svět/může ke mně prohořet"
Jáchym Topol/Načeva: Jiná žena

Nekonečná dálava vyprahlé kalifornské pouště připomínající postkatastrofickou pustinu. Projíždí po ní roboti Daft Punk v automobilu s ironickou poznávací značkou HUMAN. Někdejší lidská města obývají roboti, kteří snad z piety nad svými stvořiteli udržují iluzi fungujícího světa a mechanicky naplňují lidské role - od kravaťáků až po dítě se zmrzlinou. Stroje Daft Punk se ale s napodobováním lidského chování nespokojují: chtějí se stát lidmi. V laboratoři si na helmy nechají aplikovat latexové masky, které s pomocí umělých nosů, očí, uší a paruk vytvoří obličej člověka. Mohou ale falešné tváře vydržet žár postkatastrofického slunce?

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Přehrát

00:00 / 00:00

Electroma: cesta robotů pouští existenciální krize

Thomas Bangalter a Guy-Manuel de Homem-Christo alias Daft Punk coby talentovaní filmoví amatéři, ve svém celovečerním snímku Electroma, sebevědomě osahávají hranice svých schopností. Jelikož dynamika vztahu člověk/nečlověk je na jejich deskách častým motivem a protože oba tvůrci zvolili důsledně oddramatizovaný koncept a výraznou formální stylizaci, výsledkem je dílo přinejmenším uhrančivé. Je dobře, že tři a půl roku po své premiéře na festivalu v Cannes a dva roky po vydání na DVD, se snímek trochu překvapivě dostal i do české distribuce.

Z filmu: Electroma | Foto: Atlantis Entertainment

Melancholické bloumání robotů - jednoho ve stříbrné, druhého ve zlaté helmě - je ponořeno do absolutního mlčení a odcizení: v Electromě nepadne ani slovo a většinu stopáže tvoří dlouhé, takřka bezdějové narkotizující záběry, které evokují formální postupy a artificiální světy režisérů Bély Tarra či Guse van Santa. Electroma si tudíž právem vysloužila srovnání s narativně vyprázdněnými "pouštními" tituly jako jsou Gerry (Gus Van Sant), nebo Brown Bunny Vincenta Galla. A co víc - v doprovodné hudbě není ani nota od francouzské dvojice: místo toho oba tvůrci efektivně využili starší skladby Briana Ena, Curtise Mayfielda, ale i úryvky z děl klasiků Haydna a Chopina.

Z filmu: Electroma | Foto: Atlantis Entertainment

Písečné duny morfující v nahé tělo, bílí laboranti vsakující se ve zvýšeném černobílém kontrastu do stěn, nekonečné hypnotické chůze a jízdy netečným prostorem, robot zpomaleně prohořívající tmou. Právě v tomhle tkví největší síla popkulturně-existenciální roadmovie Electroma: v neodbytných, těžko uchopitelných a přece jaksi povědomých obrazech, které při vší distancovanosti hovoří o nitru nás samých.

Hodnocení: 100%

Karel Veselý, Aleš Stuchlý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme