Film Malá z rybárny je variací pohádky Malá mořská víla. Představí se i ve Francii
Malá mořská víla se v novém českém filmu mění v Malou z rybárny. Známou Andersenovu pohádku natočil jako animovaný příběh Jan Balej. Rodinu hlavní postavy přesadil z vody na břeh a původní princ je majitelem nočního klubu. Snímek zítra zahájí filmový festival ve Zlíně. Následně se představí na festivalu ve francouzském městě Annecy.
Příběh filmu Malá z rybárny je ponurý, stejně jako jeho výtvarná stránka. Přestože jde o variaci pohádky Malá mořská víla, rozhodně není určen nejmenším divákům, říká režisér Jan Balej.
„Drobné náznaky, které tam vytváříme, jako je spojení lidské postavy s postavou, která není lidská, může to být například člověk jako běloch a černoška, tak to je asi pro malého diváka složitější k chápání,“ vysvětluje Balej.
Malá mořská víla se v českém filmu mění v Malou z rybárny. Snímek se představí na festivalu ve Francii. Podrobnosti zjišťoval Tomáš Pilát
Hlavní dějovou linku Malé mořské víly režisér nezměnil. Podle něj si ale nejen tato pohádka přímo říká o aktualizace nebo moderní pojetí.
„Když pracujete s Andersenem nebo když jsem četl knížku, tak je tam mnohem víc motivů, které by vám dovolili vrhnout se do modernějšího pojetí a zkusit to trochu jinak. Takže nejenom tradiční Andersen, ale podle mě i Andersen pro současnou dobu,“ upozorňuje režisér Balej.
Hlavním animátorem snímku je Brit Michael Carrington. Pracoval na něm více než čtyři roky. V některých situacích používal počítačovou techniku, gró jeho práce ale spočívalo v ruční animaci.
„Myslím, že je to klasický animovaný film. Používáme digitální technologii na živly, kouře a podobné věci, které se dělají v klasické loutce docela těžko. Scény pod zemí u čarodějnice, kde jsou kanály nebo bahno, co se víří, to je dělané ručně,“ přibližuje Carrington.
Producentkou filmu Malá z rybárny je Nelly Jenčíková. Do značné míry i její zásluhou bylo dílo dovedeno do konce.
„Na začátku jsem si myslela, že produkce animovaného filmu je mnohem jednodušší než produkce hraného filmu. Měla jsem pocit, že panďuláčci nemluví a není potřeba s nimi nějakým způsobem jednat,“ vzpomíná Jenčíková a dodává:
„Postupem času se ukázalo, že ta technologie je pánem nás všech. Za nejhorší považuji pochopit technologii natolik, abyste zvítězil nad technikou a dokázal se rozhodovat přesně tak, jak se máte rozhodovat, abyste neublížil sobě, filmu nebo technice.“
Na festivalu ve Zlíně i ve Francii
Snímek dnes vstupuje do českých kin. Zítra spolu se Sedmi krkavci režisérky Alice Nellis zahájí Mezinárodní festival filmů pro děti a mládež ve Zlíně.
Největším úspěchem je ale aktuální zařazení snímku do hlavní soutěže zřejmě nejprestižnějšího evropského festivalu animovaných filmů v Annecy.
„Pokud vím, tak 20 let se žádný celovečerní animovaný film nedostal do oficiální selekce v Annecy. Odjíždíme tam 15. června a doufám, že budeme hezky hájit naše barvy,“ říká hrdě producentka Jenčíková.
Příběh Malá z rybárny vypráví Oldřich Kaiser, který v polovině května oslavil 60. narozeniny. V rámci letošní soutěže Audiokniha roku získal cenu za nejlepšího interpreta. Převyprávěl groteskní příběhy Bohumila Hrabala v audioknize nazvané Bambini di Praga 1947.
Ivana Chýlková se chopila role nejstarší sestry. Dalších rolí se mimo jiné ujali Anežka Kubátová (Malá), Petr Forman (Bogan), Nina Divíšková (Babička), Barbora Hrzánová (Prostřední) a Veronika Žilková (Blonduš). Herci nemluví, ale děj doprovázejí rozmanitými hlasovými ruchy a zvuky.
Více než hodinový snímek za 43 milionů korun vznikal šest let. Z toho se točil dva roky v koprodukci Česka, Slovenska a Německa.