Filmasia 2010: žánrové tváře asijské kinematografie

Šestý ročník festivalu asijských filmů Filmasia se uskuteční 3. - 5. prosince v pražském kině Aero. Program obsahuje několik výjimečných titulů, které u nás navíc poběží poprvé.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Filmasia 2010 | Foto: Press kit

Po pěti ročnících, jež představovaly jednotlivé národní kinematografie, se letošní Filmasie zaměřuje na výběr toho nejlepšího z aktuální tvorby celého regionu: promítat se budou filmy z Číny, Hongkongu, Koreje i Japonska. Třídenní asijská filmová party, která se bude konat v pražském klubovém kině Aero, ovšem tentokrát dostala i nový dramaturgický koncept: na letošním ročníku své postavení posílily žánrové filmy, i proto, že patří k tomu nejlepšímu z tamní současné produkce.

Na letošní výběr je radost pohledět: Andrew Lau a jeho hvězdně obsazený blockbuster Návrat Chen Zhena přenese diváky do fantaskně stylizované doby prvních desetiletí minulého století. Spektakulární akční choreografie a přední hongkongské bojové hvězdy současnosti skýtají spolu s komiksově pojatým vyprávěním dech beroucí podívanou. Hyperproduktivní král bizarností Takashi Miike proslul coby tvůrce, který dokáže žánrovým filmům vetknout stylovou nevázanost a nápadité naplňování schémat. Jeho pompézní remake samurajského filmu 13 zabijáků se dle očekávání soustředí na efektní aktualizaci klasického stylu.

z filmu Návrat Chen Zhena | Foto: Media Asia

POSLECHNĚTE SI TAKÉ: Rozhovor o festivalu Filmasia z Odpolední session

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor o festivalu Filmasia

Vypíchnout si zaslouží i nový snímek Viděl jsem ďábla korejského autora vytříbených žánrových snímků Kim Ji-woona. Po mandžuském westernu Hodný zlý a divný přichází na řadu jeho osobité a kontroverzní uchopení filmů o masových vrazích. Premisu o zastánci práva, který se tváří v tvář brutální vraždě své přítelkyně stává zaslepeným mstitelem, rozvádí Kim Je Woon do podoby divokého a drsného thrilleru prodchnutého groteskním násilím. Ponjo z útesu nad mořem, nejnovější autorský projekt světově uznávaného animátora Hayaa Miyazakiho, před zraky diváků rozehrává okouzlující gejzír fantazie. V době, kdy se západní animované snímky utápí v umělosti počítačové animace 3D objektů dokládá tradiční značka Studia Ghibli, že ve správných rukou získává „plochá" animace rozměr, který v euroamerických taškařicích chybí.

Mým osobním tipem na závěr budiž snímek Tvář jednoho z nejvýznamnějších asijských tvůrců posledních dvou dekád, tchajwanského mistra obrazů civilizačního odcizení Tsai Ming-lianga. Jeho zatím poslední titul vznikl v rámci iniciativy pařížského Louvru, která měla za cíl přilákat význačné režiséry, aby v prostorách slovutného muzea realizovali své vize. Tchajwanský režisér vytvořil symbolistní opus pojednávající o filmaři, který má v Louvru zrealizovat operu Salome. Geniálně nasnímaný film divákovi předkládá sled smyslových podnětů a vizuálních aluzí, jimiž autor vyznává lásku kinematografii a především její francouzské tradici.

z filmu Tvář | Foto: Fortissimo

V programu aktuálního ročníku sice trochu chybí např. poslední film Takešiho Kitana, premiérovaný v canneské soutěži, ale to je jen drobná vada na kráse letošní znamenitě postavené Filmasie. Jedna tvář tentokrát nezůstane suchá.

Aleš Stuchlý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme