Filmový festival v Cannes hned v úvodu stihla kritika za sexismus

Francouzské přímořské letovisko Cannes už po pětašedesáté hostí jeden z nejprestižnějších filmových festivalů. Přehlídka ovšem ještě ani nezačala a už čelí kritice kvůli údajnému sexismu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Filmový festival v Cannes začíná | Foto: Reuters

Zatímco filmoví kritici si pochvalují skvěle zvolenou soutěžní sekci, francouzské feministky kritizují organizátory za to, že v nominacích není ani jedna žena-režisérka.

Podle uměleckého ředitele Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech Karla Ocha je to ale spíš shoda okolností než úmysl.

„Mohu-li soudit podle obecné zkušenosti festivalových dramaturgů a ředitelů, tak každý se snaží dát dohromady co nejkvalitnější program. To, že se zrovna sejde rok, kdy tam není žádná ženská režisérka, považuji za náhodu a uměle vytvořenou kauzu,“ myslí si Och.

Přehrát

00:00 / 00:00

Umělecký ředitel MFF v Karlových Varech Karel Och v Odpoledním Radiožurnálu

Dokazuje to podle něj i program canneského festivalu v předchozích letech, kdy se v soutěži objevovaly snímky jak proslulých, tak mladých režisérek.

Stejný názor má i Ochova předchůdkyně, dnes poradkyně karlovarského festivalu Eva Zaoralová. „To vůbec žádný diskriminační přístup není, prostě se neurodil ženský film, který by vybrala komise do soutěže. Loni tady byly čtyři filmy natočené ženami,“ říká.

Letos se o hlavní cenu - Zlatou palmu - utká ve světové premiéře 22 filmů. Do francouzského letoviska se tak se svými novinkami vracejí i ostřílení režiséři včetně Davida Cronenberga, který jde do soutěže se snímkem Cosmopolis.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poradkyně karlovarského festivalu Eva Zaoralová v Ozvěnách dne Radiožurnálu

„Každý ze soutěžních filmů je taková malá událost, na kterou se čeká, canneský festival skutečně ční vysoko na všechny ostatní festivaly. Já osobně se velice těším na filmy francouzských tvůrců, jako je Jacques Audiard, který se zde před třemi lety proslavil filmem Prorok, nebo klasik francouzské kinematografie Alain Resnais,“ zmínil některé ze soutěžících Karel Och.

„Nejsme ale jediní, není tady ani německý film, polský film, maďarský film. Filmy jsou samozřejmě vždy vybírané podle toho, jakým způsobem osloví výběrovou komisi, co na nich najde zajímavého, a já se obávám, že z hlediska české kinematografie jsme mohli sotva něco nabídnout,“ podotkla Zaoralová.

Jitka Malá, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme