Menzel snad zapomněl, jak se točí filmy, říká o Donšajnech publicista Fila

Do českých kin dnes přichází nový film Jiřího Menzela Donšajni - snímek, který už zaujal diváky a kritiku na mezinárodním festivalu v kanadském Montrealu a také před týdnem při premiéře v New Yorku. Menzelova komedie o zkouškách opery Don Giovanni na malém městě se včera představila poprvé i u nás, exkluzivně v sále pražského Rudolfina.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Režisér Jiří Menzel (vpředu uprostřed) uvedl 25. září v pražském Rudolfinu premiéru svého filmu Donšajni. Vpředu vlevo je režisér, herec a dramatik Arnošt Goldflam. | Foto: ČTK

„Nechci sehrát roli zlého kritika, ale můj dojem je ten, že film osciluje někde mezi znechucením a lítostí. Vypadá tak, jako by Jiří Menzel úplně pozbyl schopnost točit filmy, možná kvůli věku, možná kvůli dlouhým pauzám. Ale je to, jako by zapomněl, jak se to dělá,“ nešetří kritickými slovy filmový publicista Kamil Fila z časopisu Respekt.

Podle zpráv ze zahraničních projekcí ale film nedopadl úplně špatně a jsou v něj i silnější místa. Kamil Fila si ale myslí, že jde o nafouknutou reklamu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nový film Jiřího Menzela Donšajni zhodnotil ve vysílání filmový publicista Kamil Fila

„Festival v kanadském Montrealu není až tak prestižní akce, film navíc nebyl v soutěži a vyšla na něj jedna smířlivá recenze, z níž všichni vybírají dvě věty. Ten film není na Zlatý glóbus, není na Oscara. Sice prý dostal nabídku na přihlášení na Zlaté glóby, ale nic jako oficiální nabídka neexistuje, musíte ho přihlásit vy,“ upozorňuje Fila.

Donšajni patří v rámci Menzelovy tvorby do série nezávazných taškařic, jako jsou Báječní muži s klikou, částečně Žebrácká opera.

„Ale tenhle film je mnohem nepovedenější, nemá žádné tempo, dá se dokonce říct, že herci ani nevěří vlastním rolím nebo větám, které tam mají říkat. Řekněme, že je to ještě horší, než byli Čokoládoví čmuchalové,“ nebere si Kamil Fila servítky.

Film kombinuje téma vysoké kultury, konkrétně opery, kterou většina lidí příliš ráda nemá, se zpěvem, jehož je ve snímku opravdu hodně. „Je to něco, jako když Zdeněk Troška točí operu v divadle,“ nachází paralelu filmový publicista.

„Myslím, že Donšajni zapadají do bulvarizace, do které se teď dostalo několik režisérů, třeba Jiří Vejdělek nebo Alice Nellis,“ uzavírá Kamil Fila.

Veronika Sedláčková, Tereza Jelínková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme