Nejlepší film, režie, kamera i scénář. Snímek Birdman kraloval Oscarům

Čtyři filmové Oscary, včetně ocenění za nejlepší film - snímek Birdman je jasným vítězem předávání 87. cen americké filmové akademie v Hollywoodu. Hercem roku je Eddie Redmayne, herečkou rolu Julianne Mooreová. Oba získali Oscara za ztvárnění role smrtelně nemocných lidí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Režisér Alejandro González Iňárritu se chlubí Oscary. Snímek Bidrman je získal za nejlepší film, režii, scénář a kameru

Režisér Alejandro González Iňárritu se chlubí Oscary. Snímek Bidrman je získal za nejlepší film, režii, scénář a kameru | Zdroj: Reuters

Nejlepší film, režie, scénář i kamera – Birdman – černá komedie mexického režiséra Alejandra Gonzalese Iňnáritua získala největší přízeň členů Americké akademie filmového umění a věd.

Režisér Iňnáritu poděkoval celému filmovému týmu za to, že se nebáli pustit do projektu, který byl přinejmenším nestandardní.

Experimentální snímek pojednává o stárnoucím herci, bývalém superhrdinovi akčního filmu, který se snaží znovu prorazit, ovšem v divadle na Broadwayi.

Přehrát

00:00 / 00:00

Oscarovou noc, děkovné projevy, ale i kritické hlasy sledovala přímo v Los Angeles zpravodajka ČRo Lenka Kabrhelová

V nevypsané soutěži porazil Birdman druhého hlavního favorita letošních Oscarů, časosběrný snímek Chlapectví, který nakonec ze šesti nominací získal jedinou cenu.

Patricia Arquettová získala Oscara za výkon ve vedlejší ženské roli matky hlavního hrdiny filmu. V mužské kategorii získal cenu J. K. Simmons za postavu démonického profesora hudby v nízkorozpočtovém filmu Whiplash.

Herec roku, Eddie Redmayne, na pódiu nijak netajil své dojetí. Oscara, kterého získal za ztvárnění postavy vědce Stevena Hawkinga v dramatu Teorie všeho, věnoval pacientům nemocným amyotrofickou laterální sklerózou.

OBRAZEM: Oscarová noc i letos ovládla filmový svět

Číst článek

Julianne Mooreová oceněná za ztvárnění profesorky trpící Alzheimerovou chorobou ve filmu Still Allice, v děkovací řeči apelovala na publikum, aby neodsunovalo nemocné na okraj společnosti a podpořili úsilí o nalezení léčby zničující choroby.

Silný apel a jasný politický vzkaz zazněl i od hudebníků oceněných za nejlepší titulní píseň k filmu Selma o boji za občanská práva v 60. letech.

Autoři písně Glory John Legend a Common varovali, že bitva za občanská práva dál pokračuje a ani 50 let po historickém pochodu reverenda Martina Luthera Kinga a tisíců dalších lidí z města Selma problémy vyvěrající hluboko z americké historie nejsou vyřešené.

Kritika slabé genderové a rasové reflexe

Na to, že filmová Akademie v letošních nominacích nereflektovala kulturní, rasovou i genderovou rozmanitost americké filmové tvorby a potažmo americké společnosti jako takové, v úvodním bonmotu poukázal i moderátor Oscarové show Neil Patrick Harris.

Kritika, že nominace opomněly Avu Du Vernay, afroamerickou režisérku oceňovaného snímku Selma, rezonovala americkými médii týdny. Je Hollywood mimo kontakt se zbytkem společnosti?

Přehrát

00:00 / 00:00

Výsledky letošních Oscarů komentovala Jindřiška Bláhová, šéfredaktora Cinepur

„Je to otázka diverzity. A Hollywood, i přesto, že se o něm referuje jako o extrémně liberálním prostředí, má v tom směru ještě co dohánět," řekl Steve Geydos, viceprezident magazínu Variety.

„Jak jinak než nedostatkem rozmanitosti vysvětlit jednotvárnost nejvyšších pater hollywoodského filmového průmyslu? Letošní oscarové nominace vypadaly podobně.“

„A do toho tu máte velmi podrobně a do hloubky zpracované studie, které provedly například Los Angeles Times, které dokládají, že Akademie filmového umění a věd je velmi bílá, složená co do věku ze starších lidí, než byste čekali, a téměř výhradně z mužů," popisuje scénárista a novinář Steve Gaydos.

Oscara za nejlepší film získal Birdman, nejlepšími herci jsou Julianne Mooreová a Eddie Redmayne

Číst článek

Podle něho je ale úplné vysvětlení jednobarevnosti hollywoodského filmového průmyslu ještě o trochu složitější. „Podle mne je omyl svést všechno, co se týká Oscarů a nominací, na pochybení starých bílých mužů. Problém je totiž v samotné nabídce filmů, které se k porotcům Akademie dostanou."

„Vytvářejí ji filmoví kritici, novináři, experti, filmovými fanoušci, ředitelé filmových festivalů a studií. A už když se tahle skupina 50 filmů dostane k hlasujícím členům, postrádá jakékoli známky rozmanitosti - na samém počátku!“

„Nedostatek diverzity je problém, který sahá až k filmařské komunitě a jejím gatekeeperům. V posledních 10 až 15 letech se ustavil zvláštní trend. Experti a filmoví odborníci jakoby dopředu uvažovali v intencích toho, který film by na Oscarech mohl zabodovat.“

„A preventivně odmítají snímky, které by podle nich mohly propadnout - může klidně jít třeba o ostřejší, temnější žánry a můžou se mezi nimi schovat i filmy věnované problémům menšin," vysvětluje viceprezident časopisu Variety Steve Gaydos.

Oscar a Zlatý glóbus | Foto: Český rozhlas

Lenka Kabrhelová, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme