Oscarové Ostře sledované vlaky budou mít digitální podobu

Snímek Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky oceněný v roce 1968 cenou americké filmové akademie Oscar se dočká digitalizace. Je mezi dvěma sty vybranými filmy, které ze z celuloidových pásků stanou digitálními daty. Pro režiséra Menzela je to pocta.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Režisér Jiří Menzel (archivní foto)

Režisér Jiří Menzel (archivní foto) | Foto: Martin Špelda

„Je to vyznamenání. Už to, že ten film je mezi těmi slavnými filmy, tak se musím cítit pyšný,“ říká oscarový režisér Menzel.

Ostře sledované vlaky natočil v roce 1966 podle novely Bohumila Hrabala.

Společně s tímto filmem čeká převod do digitální podoby třeba Spalovače mrtvol, Markétu Lazarovou, Kristiana či Hoří, má panenko. „To jsou všechno filmy, u kterých já si říkám: kruci, kdybych to takhle uměl,“ dodává. Celkem jich bude 200.

Přehrát

00:00 / 00:00

Film Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky bude jedním z 200, které se dočkají digitalizace. Tématu se věnovala Michaela Vetešková

Podle ředitele Národního filmového archivu Michala Breganta je digitalizace důležitá hlavně proto, aby starší filmy nevypadly z kulturního okruhu.

„V době, kdy máme kompletně téměř celou distribuční síť digitalizovanou, tak nemůžeme chodit s těmi kopiemi a hrát je někde v tělocvičnách, kde ještě snad je nějaký projektor na filmy,“ upozorňuje.

Menzelův snímek by měl po digitalizaci mít lepší zvuk i obraz.

„Digitální technologie umožňuje vidět věci, které by filmový materiál dokázal zakrýt. Jsou to všelijaká poškození, která u filmu vnímáme jako známku jejich dobrého stárnutí, zatímco v digitálním formátu by to vypadalo jako chyba,“ uvádí Bregant.

Restaurování a digitalizace jednoho starého filmu stojí asi milion korun.

Jiří Bartoška | Foto: Khalil Baalbaki

Organizátoři z Národního filmového archivu, z nadace České bijáky i z Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary na projekt shánějí peníze i pomocí národní sbírky.

Podle ředitele festivalu Jiřího Bartošky by digitalizaci mělo finančně podporovat hlavně ministerstvo kultury.

„Mně přišlo trošku málo, že ministerstvo sice osloví skupinu odborníků, kteří vytipují 200 titulů, které by měly být ve zlatém fondu české a československé kinematografie, ale tím, že ta aktivita ministerstva kultury končí,“ myslí si herec.

Na digitalizaci čeká ještě 196 významných českých snímků.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme