Portmanová jako Jackie stále pláče. Okázalost i zlomenou duši trefuje dokonale

Nechtěla slávu, ale stala se Kennedyovou. Natalie Portmanová ztvárňuje v intimním snímku Pabla Larraína tři tváře Jacqueline Kennedyové – tu, kterou nastavovala Americe, tu, kterou zachytily kamery, a tu, kterou nosila v soukromí. Jak ale Larraín v Jackie přiznává, její skutečnou tvář už nikdy nepoznáme.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Natalie Portman v hlavní roli snímku Jackie | Foto: Aerofilms

Tu amatérskou nahrávku zná asi každý. Vůz projede zatáčkou. První rána mine. Druhá zasáhne muže na zadním sedadle do zad. Třetí mu roztříští lebku a před zraky netušících davů ho usmrtí. Spojené státy v pár vteřinách přijdou o prezidenta a dáma v růžovém kostýmku, která se na klíně úpěnlivě snaží udržet pohromadě hlavu svého manžela, o většinu svých jistot.

Na lidskou stránku této tragédie se ve smršti mediálních obrazů a spekulací jednoduše zapomíná. Jistě, prezidenti vždy platili za veřejně sledované osoby, v případě Johna F. Kennedyho to ale na rozdíl od jeho předchůdců platilo dvakrát. Jeho čas ve funkci byl totiž poprvé silně následován i televizními štáby. Jeho prezidentská debata s Richardem Nixonem byla první vysílanou událostí svého druhu, komentovaná prohlídka Bílého domu s jeho ženou Jacqueline zase položila základy dokumentární tvorby pro ženské publikum.

Kamery nakonec zaznamenaly Kennedyho smrt, pompézní pohřeb i zabití jeho údajného vraha. Nelze se proto příliš divit, že si chilský režisér Larraín vybral pro svůj portrét bývalé první dámy právě rámec reality a mýtu.

Natalie Portman v hlavní roli snímku Jackie | Foto: Aerofilms

„Víte, co dokázali Garfield a McKinley?“ ptá se Jackie ve snímku řidičů vozu, které převáží rakev s jejím manželem. „A co Lincoln?“ dodá nespokojená s jejich původní odpovědí. Všichni tři byli američtí prezidenti, jejichž funkce předčasně ukončil atentát. A Jackie se zasadí o to, aby odkaz jejího muže měl aspoň stejnou váhu jako ten Lincolnův.

Její posedlost historií vychází ze žalu a úsilí najít vnitřní klid, z verze Portmanové je ale cítit i jistá potřeba sehrát roli nejvhodnější pro danou situaci. Amerika přišla o velkého muže a Jackie jako matka národa pro něj uspořádá rozloučení hodné legendy. Novináři po uplakané výpovědi zakáže cokoli otisknout („Nic takového jsem přeci neřekla.“), se švagrem Bobbym (Peter Sarsgaard) si v soukromí vyčtou, že nic nedokázali („Jsme jen krásní lidé.“). A ve chvíli, když už jsme přesvědčeni, že se vyznáme v jejím vyprávění, svěří Jackie knězi (jedna z posledních rolí Johna Hurta) své tajemství.

JACKIE
drama
USA, 2016, 93 min
Režie: Pablo Larraín
Scénář: Noah Oppenheim
Hrají: Natalie Portman, Peter Sarsgaard, Greta Gerwig, John Hurt a další
Hodnocení: 75 %

Portmanová není zdaleka v lehké pozici. Když pomineme fakt, že snímek staví většinu 90minutové stopáže na jejím usedavém pláči a nápodobě Jackieina specifického přízvuku, musí ještě divákovi pomocí střípků vykreslit skutečnou osobu bez toho, aby ji přehnaně nezatracovala ani kdovíjak glorifikovala. A Portmanová tuto polohu, která je ve shodné míře přehlídkou okázalosti i studií zlomené lidské psychiky, trefuje dokonale.

Život Johna F. Kennedyho toho nešťastného dne v Texasu skončil, ale díky Jackie jeho zidealizovaná postava přežívá dodnes. Kde končí pohádka a začíná realita, už nezjistíme. To se odráží i Larraínově režii, když hravě přechází mezi dobovými záběry, jejich rekonstrukcí a fikcí. Jeho volba příliš blízkého, příliš intenzivního zasazení v nás navíc vytváří pocit, že se nacházíme v prostorách, kde bychom neměli být, a nazíráme událostem, které naší pozornosti nepřísluší. I přesto ale nedokážeme odvrátit pohled.

 

Kristina Roháčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme