Před startem 43. ročníku Rally Bohemia proběhla obnovená premiéra filmu Upír z Feratu
Před pětatřiceti lety se v Mladé Boleslavi natáčely klíčové scény prvního sci-fi hororu v tehdejším Československu. V roli auta – upíra – se představila Škoda Super Sport v novém hávu od Theodora Pištěka. Černý démonický Ferat byl tehdy v roce 1981 skutečnou lahůdkou pro příznivce motoristického sportu.
Děj filmu Upír z Feratu se odehrává při automobilové soutěži. Prototypovou dílnu automobilky tehdy vedl Stanislav Cinkl.
„Upír při stavbě v Kvasinách měl jako originální pohonnou jednotku zabudován motor s výkonem 82 koní. Jel 160 kilometrů v hodině. Je to auto, které mělo zařízení pro vstup posádky tolikrát použité, že neznám jiné, u něhož by se otevírala kabina tak často,“ vzpomínal Cinkl.
Ferat však fungoval na neobvyklé palivo – lidskou krev. Dvojroli si tehdy zahrála Jana Břežková. Dodnes si na natáčení velmi dobře pamatuje. I proto, že v té době neměla řidičský průkaz.
„Byla to od režiséra odvaha. Já můžu dělat kostýmy, ale technicky jsem naprosto neschopná. Rok jsem dělala autoškolu a je nenapadlo, že mě taky musejí učit pravidla,“ povzdechla si Břežková.
Ve filmu Upír z Feratu (1981) si zahráli kupříkladu Jiří Menzel, Dagmar Veškrnová-Havlová či Jana Břežková. Snímek režíroval Juraj Herz
Její řidičská nezkušenost ovšem film nepoznamenala. „Je tam jedna jízda, která je ve vilové čtvrti. Ulice byla tak tři a půl metru široká a na ní vyskládané cihly. Někdo si tam chtěl něco přistavět. Stačilo o to škobrtnout a celé by to spadlo na auto. Ale projela jsem,“ pokračovala Břežková.
V dalších rolích se představili například Dagmar Veškrnová-Havlová, Blanka Waleská, Jan Schmid a mnozí další včetně režiséra Juraje Herze.
Obnovenou premiéru si nenechal ujít ani filmový výtvarník Feratu Theodor Pištěk. Držitel Oscara za kostýmy k filmu Miloše Formana Amadeus a také bývalý automobilový závodník.
„Dostal jsem scénář a pak jsme zkoušeli možnosti, s jakým autem by se to dalo pořídit. Mladá Boleslav byla ochotná zapůjčit prototyp sportovního auta, takže jsem měl k dispozici určité auto, s nímž jsem musel udělat něco, aby vypadalo jako Ferat,“ prozradil Pištěk.
Samotný prototyp slavil úspěch na autosalonu v Bruselu. Protože však vůz tehdy nesplňoval kritéria kladená na rodinný vůz, navíc scházely finanční prostředky a možná i odvaha dovést ho do sériové výroby, dostal nakonec stopku.
Až filmaři z něj vytvořili ikonický vůz Ferat a položili základ ke vzniku zajímavého díla. Jeho nejnáročnější scéna se točila na dálnici u vysílače Cukrák, kde se Ferat se řítil v protisměru proti kaskadérům.