Solomon Kane: fantasy z masa a krve

Současná filmová fantasy je doménou infantilních potvůrek a mechových pohádkových syžetů, v nichž není příliš místa na temnotu či brutalitu. Uprostřed mluvících lvů a éterických víl tak působí výhružná postava šermíře a polepšeného zabijáka Solomona Kanea jako velmi příjemné osvěžení.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

z filmu Solomon Kane

z filmu Solomon Kane | Foto: Bontonfilm
Přehrát

00:00 / 00:00

Solomon Kane: fantasy z masa a krve

Hrdina z pera otce hrdinské fantasy Roberta E. Howarda prohrál duši ve hře s ďáblem, utopil ji v krvi nevinných a nenasytné lačnosti po zlatě. Přesto rukám pekla na poslední chvíli vyklouzl, aby si vysloužil ještě jednu šanci - jako Solomon Kane, ochránce bezbranných.

Ačkoli je příběh zasazen do Anglie druhé poloviny 16. století, svůj silný fantasy náboj nezapře. Vágní reálie rozpouští v klasickém howardovském světě čarodějů a temných stvoření, přičemž Kane není svou podstatou „polepšeného divocha na správné straně barikády" tolik vzdálen svému slavnějšímu sourozenci, Barbaru Conanovi (byť jeho sexuální excesy nahrazuje křesťanskou cudností). Filmová verze Michaela J. Bassetta mile překvapuje a nabízí milovníkům fantasy z masa a krve velmi obstojný zážitek, čistou žánrovku, jaká tu citelně chyběla.

Na filmu je přeci jen znát poměrně skromný rozpočet, ale tvůrci si dokázali poradit, a tak Solomon Kane moudře zavrhuje trikovou pompu a staví spíše na pitoreskní výpravě a poctivých kulisách. Těch několik málo nedokonalých digitálních doplňků neruší celkovou koncepci, která dělá čest pověsti Roberta E. Howarda. Divák se vydává na pouť středověkou krajinou, v níž řadí stvůry tajemného čaroděje Malachiho. Mezi ním a porobeným lidem anglického venkova stojí jen hrdina s ostrou čepelí a pohotovou pistolí. Scénář poměrně úsporně kumuluje všeliká žánrová klišé, občas si zalavíruje na tenkém ledě vzýváním boží podstaty a mesiášských motivů, ale celkově se drží přijatelného standardu prostoduchosti a nelogičnosti, s níž se v akční fantasy samo sebou počítá.

z filmu Solomon Kane | Foto: Bontonfilm

Solomon Kane splňuje všechny nároky kladené na výpravnou fantaskní podívanou - jsou tu majestátní panoramatické průlety nad kopci, lukami i hvozdy, jsou tu děsivá zjevení z říše zla, jsou tu šermířské půtky, je tu i krev a sugestivní atmosféra temnoty a beznaděje. Navíc hlavní hrdina disponuje potřebnou dávkou charismatu, kterou mu propůjčuje stylově přehrávající James Purefoy. A když se na jeho stranu postaví i skvělé obsazené vedlejší role (především stále strhující Max von Sydow) a řízně heroický hudební doprovod, má Solomon Kane nakročeno k opravdu výtečné podívané.

Bohužel, k té se nakonec spíše nesměle přiblíží. Po výtečném úvodu, který rozvíjí motiv Solomonova přerodu z ďábla v ochránce, přichází akční část - a tady jakoby se dosud promazané soukolí zaseklo. Choreografie vyhlížejí velice prkenně, a pokud je kamera nesnímá ve zrychleném polodetailu, příliš adrenalinu nerozvíří. Filmu také chybí více nadhledu, který by do proslovů k bohu a do řádění pekel vnesl trochu potřebné ironie. Ke své vlastní škodě si Solomon Kane občas nepřizná vlastní prostotu a utopí se v pateticky strnulé vážnosti.

z filmu Solomon Kane | Foto: Bontonfilm

Přesto v ranku současné fantasy přináší snímek Michaela J. Bassetta zase něco vzruchu a staromilské radosti nad tím, když uťaté hlavy démonů rolují po kamenných schodech starobylých hradů. Časy Miliusova Conana už zřejmě neoživí ani zdatný čaroděj, ale se Solomonem Kanem se na ně alespoň příjemně vzpomíná.

Hodnocení: 65%

Vít Schmarc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme