Televize začínají výpravnými snímky konkurovat klasické filmové produkci

Vánoční svátky stále hodně lidí tráví doma u televizních obrazovek a může se stát, že ze záplavy nabízených titulů vyplave i výrazné filmové dílo. Do Česka totiž dorazil nový trend, kdy televizní tvůrci chtějí konkurovat filmovým produkcím a natáčejí jak umělecké snímky, tak i tituly, které konkurují výpravné filmové podívané.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Záběr z filmu Hořící keř

Záběr z filmu Hořící keř | Foto: HBO

„Rozhodně se teď televize s filmem nějakým způsobem přetlačuje o to, kdo bude říkat ty významné věci.“ Kreativní producent Filmového centra České televize Tomáš Baldýnský o tomto novém směru mluvil už před deseti lety.

Televize má před sebou větší budoucnost i proto, že celoplošná televize je asi poslední věc, která nás spojuje jako národ a může nám nabídnout společný umělecký zážitek, protože filmový i mediální trh je rozčleněný do skupin.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rostoucí filmové ambice televizí se zajímala redaktorka Michaela Vetešková

„Televize se hodně emancipovala po těch dlouhých dobách, kdy byla domovem laciných televizních produktů, a to po celém světě. Díky tomu, že vydělává velké peníze, najednou začaly vznikat televizní produkty, ať už filmy, nebo seriály, které rozhodně snesou srovnání s ambicemi, které dříve byly jen u filmů,“ říká Baldýnský.

Výrazným příkladem tohoto přetahování mezi televizními a filmovými produkcemi může být případ minisérie Agniesky Holland Hořící keř. Úspěšnou a diváky i kritiky oceňovanou třídílnou minisérii odvysílal placený televizní kanál HBO začátkem roku, v září pak do kin pustil sestřihaný celovečerní film.

V televizi je větší časový prostor

A takto by chtěla HBO v Česku postupovat i dál, vyplynulo z rozhovoru s kreativní producentkou zmíněné televizní společnosti Terezou Poláchovou. „Naší snahou je přivádět originální, původní tvorbu, něco jako Hořící keř. V dnešní době televize dokáže poskytnout takové zázemí, jaké třeba nezávislý film či producent asi ne,“ tvrdí.

O tom, že televize může v budoucnu převzít otěže filmové tvorby, ví moc dobře i ředitelka Fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. Právě Fond má finančně podporovat vznik hodnotných filmů.

„Ten trend nástupu televizí je samozřejmě veliký, a je to nejen v Česku, ale hlavně v zahraničí. A to z toho důvodu, že to dává prostor studiové výrobě filmů, kdy je časový prostor něco vyvinout. Ten nezávislý producent nemá, protože nemá takové finanční prostředky. Ale zase má tu volnost,“ hodnotí.

Soukromý nezávislý producent má podle Fraňkové víc tvůrčí svobody, kterou zatím televizní společnosti nemohou plně umělcům zaručit.

Michaela Vetešková, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme