The Hurt Locker: Válka je droga

"Hluk bitvy je mocná a často smrtící závislost. Protože válka je droga." Výrok novináře Chrise Hedgese uvozuje jeden z nejpozoruhodnějších válečných filmů uplynulé dekády - The Hurt Locker.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z filmu The Hurt Locker

Z filmu The Hurt Locker | Foto: Press kit

Příběh pobytu tříčlenné pyrotechnické jednotky EOD (Explosive Ordnance Disposal) v Iráku promyšleně kombinuje vzedmutou hladinu adrenalinu, divokou kinetiku válečných akcí a doku-dramatický řez obyčejnými charaktery, pro něž je válka denním chlebem i návykovou látkou.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Přehrát

00:00 / 00:00

The Hurt Locker: Válka je droga

The Hurt Locker je anti-heroickým a nehodnotícím náhlédnutím pod pokličku iráckého konfliktu. Nepřiklání se ani na stranu přitroublého vlastenčení, ani na stranu žalujícího pacifismu. Pojetí filmu zahrnuje vizuální opojení žhavou poezií městské i pouštní války stejně jako vcítění se do jednoduché mysli válečníka. Nenalezneme tu promyšlenou a gradující strukturu vyprávění. Děj je poslepován z řady všedních vojenských historek (likvidace bomb, přepadení v poušti, rutinní patroly), jejichž pojítkem je odpočítávání času do ukončení "rotace" tříčlenné jednotky.

Z filmu The Hurt Locker | Foto: Press kit

Režisérka Kathryn Bigelow dovedně pracuje s jemnými kontrasty brutality války a její zvrhlé krásy. Poetizující zpomalené záběry explozí, padajících nábojnic a balet zasažených těl vtiskují filmu podmanivost, díky níž jsou válečné snímky stále žádaným zbožím. The Hurt Locker však není podlézavým prodejem třaskavé estetiky "masa v uniformě" - válka jako droga tvoří ústřední motiv i hnací motor postav. Ty se pohybují v bludném kruhu, na jednu stranu chtějí uniknout z koloběhu smrti, na druhou stranu je tento koloběh vše, co vymezuje jejich existenci. Divák je vtažen do deformovaného světa, v němž je nakonec mnohem bizarnější pohled na plné regály amerického hypermarketu než na roztrhané dětské tělo.

Muže mezi zhroucením a opojením charakterizují vojensky povrchní a silácké dialogy. Z výtečného ústředního tria nutno vyzvednout neokoukaného Jeremy Rennera, který excentrického velitele EOD vysekl s překvapivou hloubkou a křehkostí. Seržant James prochází přeměnou z frajírkovského hráče se smrtí do vnitřně rozvráceného zoufalce, který své démony vymýtá nesmyslným honem za domnělými vrahy iráckého chlapce. Naplňuje symboliku kolokvialismu hurt locker - válka pro něj představuje místo fyzické i psychické bolesti. Paradoxní prostor ohrožení i nepostradatelné existenční jistoty. Film narušuje vžitou figuru bratrských pout mezi vojáky, když vztahy v malé jednotce zobrazuje bez skrupulí jako latentně nenávistné a krajně nestabilní, definované napětím mezi zcela odlišnými charaktery Jamese a jeho spolubojovníků.

Z filmu: The Hurt Locker | Foto: Press kit

The Hurt Locker se řadí mezi filmy, které obdivuhodně postihují maligní podstatu válčení, svůdný koktejl strachu a posedlosti. Kathryn Bigelow vytvořila postmoderní a komplexní filmový útvar, který neopomíná analyzovat nitro hrdinů. Atraktivní a kompaktní krunýř válečné podívané tak má při bližším ohledání množství záhybů a malých prasklin, jimiž prosvítá univerzální platnost. K dokonalosti chybí jen větší vyrovnanost scénáře, ale i tak nabízí The Hurt Locker třaskavý a sugestivní požitek.

Hodnocení: 85%

Vít Schmarc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme