Trnkův digitalizovaný Špalíček se vrátí do kin. Pomohly granty z Islandu, Norska a Lichtenštejnska

Lidovou poezií a tradičními vesnickými zvyky je inspirován první český celovečerní loutkový a kreslený film Špalíček, který v roce 1947 natočil Jiří Trnka. V digitálně restaurované verzi díky grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska a podpoře ministerstva kultury ho do českých kin vrátí od 23. března Národní filmový archiv.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jiří Trnka: Špalíček | Foto: Česká televize

„Filmová suita na motivy Alšova Špalíčku národních písní sestává z šesti na sebe navazujících částí, situovaných do jednotlivých ročních období. Spojila původně samostatné krátké filmy Masopust, Jaro, Legenda o sv. Prokopovi, Pouť, Posvícení a Betlém. Lyrické vyprávění a hru prostých loutek, inspirovaných lidových uměním, dokreslila hudba Václava Trojana s motivy lidových písní v podání Kühnova dětského sboru," uvedla při čtvrteční projekci v Praze restaurátorka Národního filmového archivu (NFA) Tereza Frodlová.

Upozornila, že digitalizaci předcházelo shromáždění dostupných materiálů. „Odstranili jsme rýhy i různé dobové opravy a snažili se co nejvíce přiblížit původní barevnosti," uvedla.

Snímek, oceněný mimo jiné Zlatou medailí na MFF v Benátkách, se do distribuce vrátil deset let po premiéře k 60. výročí kinematografie. V československých kinech ho zhlédlo na 380 tisíc diváků. Trnka, jenž se podílel na tvorbě loutek, dekorací i na scénáři, v něm naplno uplatnil své plastické cítění a scénografický talent.

Bratři v triku

Vtiskl tak novou podobu žánru loutkového filmu, dosud považovanému spíše za nenáročný útvar. S Hermínou Týrlovou a Karlem Zemanem zahájil vrcholnou éru českého loutkového, potažmo animovaného filmu, oceňovaného i na mezinárodních festivalech.

Trnka je znám jako skvělý malíř, grafik, sochař a ilustrátor knížek. Sám v roce 1962 napsal a ilustroval knížku Zahrada, která se dočkala rovněž filmového zpracování. Byl výtvarníkem a návrhářem kostýmů pro několik historických snímků.

Jiří Trnka ve svém ateliéru | Foto: Creative Commons (CC BY 3.0)

V roce 1945 založil studio Bratři v triku, o dva roky později se specializoval na loutkový film (Bajaja, Staré pověsti české, Dobrý voják Švejk). Jedním z nich byla i sci-fi Ikarie XB1, uvedená s ohlasem na festivalu v Cannes.

Digitalizaci provázely vzrušené diskuse vedené filmovými kameramany a dalšími tvůrci, kteří kritizovali archiv kvůli výsledku restaurování. Spory má vyřešit skupina expertů, kterou se začátkem března rozhodl ustanovit ministr kultury Daniel Herman z KDU-ČSL.

Jejich úkolem bude definovat a doporučit optimální postup při digitalizaci. Ministerstvo proto s NFA, FAMU a fondem kinematografie podepsalo dohodu o spolupráci. „Myslím, že tento krok situaci uklidní. Už proto, že je víc věcí, na kterých se shodneme," dodala Frodlová.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru