V Bahrajnu vzniká nová panarabská TV, založil ji miliardář ze Saúdské Arábie

Alarab, tak se jmenuje nová arabská satelitní televize. V ropném emirátu Bahrajn ji dnes zakládá multimiliardář a princ ze sousední Saúdské Arábie Valíd bin Talál, přezdívaný někdy také arabský Warren Buffet. Nové médium se tak zařadí k televizím, které vznikly jako odpověď na veleúspěšný a vlivný katarský projekt — stanici Al-Džazíra.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

obrazovky | Foto: Martin Dorazín | Zdroj: Český rozhlas

Al-Džazíra dnes vysílá prakticky po celém světě — arabsky, anglicky, existuje ale například i balkánská mutace se sídlem v Sarajevu. Začátky první celoarabské satelitní televize byly v roce 1996 mnohem skromnější.

Pozornost celého světa získala až po útocích na New York a Washington 11. září 2001, když zveřejňovala projevy Usámy bin Ládina, který pak televizi dokonce poskytl rozhovor.

Další vlna zájmu pak přišla po americké válce v Iráku o 2 roky později.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Bahrajnu dnes začne vysílání nové panarabské televizní stanice. Podrobnosti přinesl Zdeněk Novák

Když deset let po atentátech 11. září vypukla na Blízkém východě povstání arabského jara, bylo z části i díky satelitním televizím, vysvětluje odborník na blízký východ Břetislav Tureček z Metropolitní univerzity v Praze:

„Díky těmto médiím se Egypťané dozvídali, co se děje v Tunisku, a vlastně tím se ta vlna nepokojů šířila. Jeden národ, nebo jedna skupina obyvatel Blízkého východu, se zkrátka mobilizovala na základě toho, co viděla v televizi, že se děje v sousedním státu.“

Zdaleka nejvlivnější byla Al-Džazíra, jejíž novináři měli do některých arabských zemí zakázaný vstup, někde je dokonce zatýkali.

V té době už ale měla řadu konkurentů, v čele se stanicí Al-Arabíja, která vysílá z Dubaje a je financována Saúdskou Arábií. Další je například libanonská Al-Majadýn, která chce do světa šířit myšlenky tamních šíitů.

„Na Blízkém východě funguje to, že řada opozičních skupin třeba má své vlastní televizní kanály, satelitní, vysílající ze zahraničí. Ale i televize, které vysílaly přímo z regionů, třeba katarská Al-Džazíra, byla podezírána z toho, že někomu straní,“ vysvětluje Břetislav Tureček.

Arabské satelitní televize a hlavně jejich anglické mutace jsou ale dnes co do objektivity srovnatelné s těmi nejlepšími na světě.

Mezinárodní televizní stanice vysílající v arabštině | Foto: Český rozhlas

Zdeněk Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme