Česká filharmonie spouští projekt komentovaných pořadů. Provádět bude Eben
Diváci v pražském Rudolfinu budou moci dnes a zítra nahlédnout do zákulisí vzniku a přípravy hudebního díla. Dozvědí se, jak se připravuje symfonický orchestr, co dirigent může a co ne.
„Pan dirigent Bělohlávek předvede, jak se taková skladba zkouší, jak se s orchestrem pracuje. Marek Eben se bude ptát nejen jeho, jak pracuje, ale i jednotlivých hráčů orchestru, v čem je důležitá role dirigenta a na co oni sami musí dávat pozor při nácviku skladby nebo při samotném provedení,“ vysvětluje ředitel České filharmonie David Mareček.
Diváci budou moci nahlédnout do zákulisí přípravy pořadu, popisuje ředitel České filharmonie David Mareček
Česká filharmonie po tomto rozboru celou skladbu opět zopakuje. Posluchač by však měl mít již zcela jiný zážitek, než na běžném koncertě – nahlédne totiž do celého zákulisí a přípravy díla.
Na scénáři cyklu komentovaných koncertů se podílela filmová režisérka Alice Nellis, která připravila všechny tři typy pořadů. Dnešní a zítřejší pod názvem "Mohlo to znít úplně jinak", který je určený především pro dospělé posluchače.
Na jaře pak bude pokračovat pořadem pro děti a teenagery. Tentokrát však v roli moderátorů vystoupí Pavel Liška a Jan Budař. „Koncerty pro děti budou hodně interaktivní s krátkými ukázkami, aby to děti bavilo a aby koncert vydržely sledovat. Pro teenagery zase bude program uzpůsoben pro jejich vnímání a věcem, které je v tom věku zajímají,“ popisuje Mareček.
Česká filharmonie předvede během koncertu dvě skladby, v první polovině druhou větu z Mahlerovy Symfonie č. 7, v té druhé předehru ke Straussově operetě Netopýr
Inspirací pro cyklus komentovaných pořadů bylo hned několik. Jednak to byl projekt
ze 70. let s názvem "Česká filharmonie hraje a hovoří," který Česká filharmonie pořádala s někdejším šéfdirigentem Václavem Neumannem.
„My se odkazujeme tady na tyto pořady, protože to je poslední tradice České filharmonie, na kterou se dá navázat, ale těch inspiračních zdrojů byla samozřejmě celá řada. Byly to i pořady Leonarda Bernsteina v Americe a je to řada pořadů současných, které světové orchestry připravují svým posluchačům, protože je o ně velký zájem,“ říká Mareček.