Deska týdne: tUnE-yArDs

Koláž jako umělecký předmět prezentovali před širokou veřejností výtvarníci před téměř stoletím. V současné době se o něco podobného ve velké míře snaží muzikanti snad ve všech hudebních odvětvích. Merrill Garbus, jeden z nejvýraznějších talentů uplynulých pěti let, není výjimkou. Nedávno nám v rozhovoru o své kapele tUnE-yArDs osvětlila obsesi africkou hudbou. A právě africké vlivy naplno prosákly i do singlu Bizness. Přestěhovala se Merrill na nové desce whokill do Afriky natrvalo, nebo se jedná o ojedinělý výstřelek alba vycházejícího na prestižním labelu 4AD?

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

tUnE-yArDs

tUnE-yArDs | Foto: 4AD

Projekt tUnE-yArDs, jehož jedinou členkou je v kalifornském Oaklandu usazená Merrill Garbus, existuje od roku 2006, ale širší hudební obec se o něm dozvěděla až před dvěma roky. Debut BiRd-BrAiNs vyšel nejprve jako vinyl a kazeta u portlandského labelu Marriage Records, ale poté, co se Garbus upsala britskému vydavatelství 4AD, následovala ještě limitovaná edice na CD a vlastně trochu v obráceném pořadí na podzim téhož roku konečně regulérní celosvětový debut. Garbus celou desku nahrála v hodně DIY stylu, za pomoci digitálního rekordéru (což je místy naprosto přiznaně slyšet) a editovacího softwaru, který je na internetu k použití zdarma.
Poslechněte si celý profil od Pavla Zelinky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Profil tUnE-yArDs

„I na nové desce zůstává Merrill Garbus věrná svému „udělej si sám" přístupu, charakteristickému zvuku ukulele a především svému hlasu. Ten tvoří v projektu tUnE-yArDs páteř veškerého muzicírování a zaujímá pozici svébytného hudebního nástroje. Na whokill se dočkáme rituálních skřeků, mroukavého pobrukování i rapového deklamování. Album je stejně jako jeho autorka hravé, ztřeštěné a přetékající energií, kterou si i přes veškerou snahu nemohu vyložit jinak, než jako pozitivní. Tahle extraordinérní bytost s velkou pusou a nomádským srdcem, která v zákrutech svého hlasu našla sama sebe, jinak znít asi nikdy nebude - svojí hudební Ameriku už totiž dávno objevila,“ říká v první hodnocení nadšeně publicista Jan Bárta.

tUnE-yArDs – w h o k i l l | Foto: 4AD
Přehrát

00:00 / 00:00

Recenze alba whokill od tUnE-yArDs I.

„Lo-fi sound její prvotiny je zapomenut - teď tu před námi promenuje nakadeřená kolekce deseti chytře vystavěných a náležitě vytuněných songů, v jejichž strukturách nezapadne ani jediná z Merilliných rozkošně potrhlých zvukových myšlenek. Z většiny z nich navíc lady tUnE-yArDs dokáže uplést chytlavý háček.Sympaticky bláznivý koktejl afrobeatu, funku, reggae a hip-hopu podpořeného free-jazzovými výboji, perkusivním kolotáním a typickými rify ukulele nepůsobí přeplácaně, a hlavně: Merillové jde přes všechno nově objevené produkční zázemí i tady především o to, podvracet zažitou představu, jak by měla vlastně vypadat písnička,“ střízlivě přitakává kvalitám desky redaktor Aleš Stuchlý. Poslechněte si celou recenzi!

Přehrát

00:00 / 00:00

Recenze alba whokill od tUnE-yArDs II.

Radio Wave Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme