Digitální revoluce v hudbě slaví – MP3 je 15 let

Jak encyklopedické heslo hlásá, MP3 je formát pracující se ztrátovou kompresí dat. To znamená, že pomocí speciálního algoritmu se množství dat v digitální podobě zmenšuje na zlomek původní velikosti. Na jeho vývoji pracoval německý vědec Karlheinz Brandenburg už od poloviny 80. let a pod hlavičkou Frauenhoferova ústavu pro mediální komunikaci ho uvedl na veřejnost v létě roku 1995.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Digitální revoluce

Digitální revoluce | Foto: Fotobanka stock.xchng

Netrvalo dlouho a výhody, kterými se formát pyšnil, malý objem dat versus téměř neslyšitelná ztráta kvality písniček, z něj brzy udělaly revolucionáře, který s sebou záhy přinesl termíny jako krize hudebního průmyslu, net label, peer-to-peer sítě nebo Creative Commons Licence.

Zeptal jsem se mediálního konzultanta Adama Javůrka, co všechno způsobil nástup MP3 formátu do života hudební veřejnosti. Rozhovor s ním najdete uvnitř příspěvku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Digitální revoluce v hudbě slaví – MP3 je 15 let

Digitální revoluce zastihla na přelomu tisíciletí hudební průmysl naprosto nepřipravený. Než se rozkoukal, už tu existovaly masivní sítě hudbu navzájem sdílejících posluchačů po celém světě, proti kterým začala hudební vydavatelství bojovat. Jak ale říká můj kamarád, co je digitální, to neochráníte, a po letech restrikce hudební byznys přistoupil na fakt, že MP3 nebo písničky v jiném digitálním formátu je lepší prodávat než bránit jejich šíření zdarma.

MP3 přehrávač má dnes téměř každý konzument populární muziky. S nimi se hudba dostala mimo domov kamkoli na cesty. Tisíce písniček si dnes můžete nosit v náprsní kapse, vyhrávat vám mohou z notebooku, mobilu nebo jiných speciálních přehrávačů. Po technické stránce se začínající hudební zelenáči náhle staví na roveň největších megastar. Album přestává být nástrojem zisku, ale spíše propagace umělce na jeho turné – marketingový tah, jak upozornit na svoji existenci.

Gutenberg s mp3

Jaká je budoucnost hudební revoluce? Digitální revoluce tedy nekončí. Kam až dospěje a jakým způsobem ovlivní chod hudebních vydavatelství, prodeje muziky, kapel samotných, nebo dokonce výsledné hudby, na to si budeme muset počkat. Do té doby si naládujte svůj přehrávač dobrou komprimovanou muzikou a vyrazte na cesty. Hudba, jak už naznačil Adam Javůrek, nás v dnešní internetové době, i přes všemožné krizové scénáře, rozhodně neopustí.

Pavel Zelinka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme