Dvořákova Rusalka se vrací do Paříže. Uvede ji český dirigent Jakub Hrůša

Ve významném pařížském operním domě Bastille má dnes večer premiéru nové nastudování Rusalky od Antonína Dvořáka. Opera se ve francouzské metropoli nehrála celých 13 let. Při všech osmi reprízách povede orchestr pařížské národní opery český dirigent Jakub Hrůša.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Do Paříže se po 13 letech vrací Dvořákova Rusalka. Zpracování je zasazeno do současnosti

Do Paříže se po 13 letech vrací Dvořákova Rusalka. Zpracování je zasazeno do současnosti | Foto: Opéra national de Paris

Inscenace je zasazená do současnosti, na což podle něj není české publikum příliš zvyklé.

„Je to opera, kterou dost často vídáváme u nás doma trochu odlišným úhlem pohledu než v zahraničí. V České republice přece jen převládá názor, že je to pohádka, která dokonce může fungovat i jako dílo pro děti a patří skoro k prostonárodnímu pokladu, který všichni znají,“ říká dirigent.

„Zatímco v zahraničí je spíš pojímána jako tragédie, velké drama. Často vidíme ztvárnění třeba bez pohádkových kostýmů, v civilnější podobě – jako téma lásky dvou lidí a jakýchsi nadpřirozených sil, ale vůbec ne pohádkové,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jakub Hrůša bude dirigovat Rusalku na nové scéně Pařížské opery. Před generální zkouškou se s ním sešla spolupracovnice ČRo Marie Sýkorová

Scéna se během představení několikrát mění, často pracuje s optickým klamem. Jeviště jakoby se zrcadlilo v hladině jezera. Nechybí oheň na otevřené scéně, z kterého se zjevuje ježibaba. Operu nastudoval režisér Robert Carsen. Ten ji takto v Paříži poprvé uvedl v roce 2002.

Rusalku dnes večer ztvární ruská sopranistka Světlana Aksenovová, v alternaci pak Lotyška Kristine Opolaisová. Jako princ se představí český tenor Pavel Černoch, role vodníka se ujal Rus Dimitrij Ivaščenko.

„Všichni sólisté jsou v systému, ve kterém zdejší opera pracuje, zváni jako externisté. Tedy téměř všichni – někteří z nich vycházejí z takového procesu školení mladých zpěváků zde v opeře a postupně se stávají zkušenými představiteli. To se týká spíš menších rolí, hlavní role jsou světoví zpěváci. Orchestr a sbor jsou místní síly,“ přibližuje Hrůša.

Marie Sýkorová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme