Efterklang: "Nové písně odráží způsob jakým vznikaly"

Dánská kapela Efterklang, která před dvěma lety okouzlila Evropu pohádkově zasněnou deskou Parades, chystá na začátek roku 2010 novinku s názvem Magic Chairs. Okouzlující orchestrální pop, na jaký jste byli od Efterklang zvyklí, se na nové desce posouvá novým směrem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Efterklang

Efterklang | Foto: Nan Na Hvass

Písně jsou přímočařejší a ostřejší bez, dříve až nadužívaných, zvukových i rytmických kudrlinek a hračiček. Album Magic Chairs už není sladký experimentální pop, ale spíš syrový experimentální rock 'n' roll. Efterklang navíc se změnou zvuku mění i label. Od Leaf Records přešli k 4AD, kde jim deska vyjde 22. února.

Přehrát

00:00 / 00:00

Efterklang: "Nové písně odráží způsob jakým vznikaly"

Nové písně jsme vyslechli na drážďanské zastávce podzimního evropského turné. A musíme říct, že naživo fungovaly skvěle. Po koncertu jsme pozvali k mikrofonu jednoho ze zakládajících členů Efterklang, zpěváka a perkusionistu Caspera Clausena. Zajímalo nás, jak Efterklang došli k tak výrazné změně zvuku. Jestli je to výsledek vnitřního vývoje kapely, nebo spíš vnějšího vlivu labelu 4AD?
Nové písně spíše odráží způsob jakým vznikaly, než to, že je vydáváme u 4AD. Na jaře jsme jeli turné po Americe a právě na něm začaly nové písně vznikat. Spontánně jsme je skládali a hned hráli na koncertech. To byl velký rozdíl oproti dřívějšku. U předchozích desek jsme to dělali úplně jinak. Izolovali jsme se ve studiu a písně skládali tam. Hodně jsme o každé skladbě přemýšleli a zkoušeli jsme ji různě předělávat, zdobit a upravovat. Teď se nám najednou zdálo přirozenější hrát skladby živě předtím, než je nahrajeme. Písně jsou díky tomu mnohem jednodušší než na předchozích albech. Vznikaly mnohem rychleji a na limitovaném množství nástrojů. Možná právě díky tomu jsou přímočařejší a chytlavější.

Efterklang | Foto: Nan Na Hvass

Poprvé jste na desce spolupracovali s někým zvenčí. Konkrétně s Garethem Jonesem, který dříve spolupracoval třeba s Nickem Cavem nebo Depeche Mode. Jak Gareth ovlivnil podobu alba Magic Chairs?
Určitě desku v jistém smyslu ovlivnil, protože jsme nikdy před tím nebyli zvyklí s někým takovým spolupracovat. Vždycky jsme si desky skládali a mixovali sami. A teď jsme mu písně, které jsme složili, posílali, aby je zmixoval, a byli jsme z toho dost nervózní. Bylo to pro nás nové. Ale on je v tom, co dělá, opravdu skvělý a je opravdu dobrý v tom, že ti ukazuje nové směry, jakými se můžeš vydat. Nešlo ale o produkci desky, to jsme dělali sami, on nám jen říkal svoje názory a album mixoval.

Efterklang | Foto: Nan Na Hvass

Proč jste si vybrali právě jeho? Jak jste se seznámili?
Všiml jsem si jeho jména v bookletech desek jiných kapel, se kterými spolupracoval dříve. Když jsme se pak rozhodovali, s kým bychom chtěli na novém albu spolupracovat, vybrali jsme si jeho a myslím, že to bylo správné rozhodnutí.

Proč jste se rozhodli přejít od Leaf Records k 4AD?
Vždycky jsme byli příznivci 4AD, máme rádi hudbu, kterou vydávají. Občas jsme s nimi byli v kontaktu, ale nešlo o nic vážného. A pak jsme letos na jaře hráli na jednom americkém festivalu v Texasu a tam došlo k takové legrační záměně. Vystoupili jsme na stagei, na které měla původně hrát Camera Obscura, která je upsaná právě u 4AD. A díky tomu tam byli lidi z labelu. Líbilo se jim to, blíž jsme se seznámili a postupně jsme se domluvili na spolupráci. Je to pro nás příležitost, dostat se k novým uším. 4AD je dobrý label a je trochu větší než ten, u kterého jsme byli upsaní dříve. Máme z toho dobrý pocit.

V letošním roce jste se vůbec začali pouštět do nových hudebních zkušeností. Nahráli jste například orchestrální podobu alba Parades s dánským národním komorním orchestrem. Bylo těžké adaptovat vaše písně do orchestrální podoby? Kdo vám s tím pomáhal?
Byl to velký projekt. Začalo to tím, že nás kontaktoval dánský rádiový orchestr, s tím, že by s námi chtěli něco dělat a skončilo to takhle. Orchestrální verze Parades byla náš velký sen. Spolupracovali jsme na ní se skladatelem Karstenem Fundalem. Rozpracoval symfonické části písní z alba a pomohl nám rozeznít celý orchestr. Byla to velká práce a Karsten je velký puntičkář, ale byl do toho nadšený. Když jsme to dokončili, byl nadšený a říkal, že se chce stát členem kapely. Napsal nám něco i na novou desku. Rozhodně ho spolupráce s námi bavila a jsme teď dobří přátelé.

Efterklang and The National Danish Chamber Orchestra in Copenhagen | Foto: Agnete Schlichtkrüll

S předchozí deskou Parades mají asi všichni spojené krásné animované video skladby Mirador. Deska Magic Chairs vám vychází v únoru a její vizuální stránku mají stále v rukách stejní výtvarníci, Hvass & Hannibal. Máme čekat další animovaný videoklip?
Na Parades jsme iniciovali jen dvě videa a ostatní udělali naši fanoušci. Přijali jsme za svá ta, která nás zaujala. Líbí se nám tenhle model spolupráce s fanoušky. Na nové album opět plánujeme dvě, maximálně tři videa a zbytek necháme na přirozeném vývoji. Musíme se nejdřív shodnout na prvním oficiálním videu k písni Modern Drift. Tu si teď můžete legálně zadarmo stáhnout na našem webu. Když se podíváte na cover k této písně, zjistíte, že to není obrázek, ale fotka. A od toho se nejspíš bude odvíjet i videoklip. Asi bude víc reálný. Ale zatím je to ještě v jednání.

Veronika Mayerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme