Efterklang: "Nové písně odráží způsob jakým vznikaly"
Dánská kapela Efterklang, která před dvěma lety okouzlila Evropu pohádkově zasněnou deskou Parades, chystá na začátek roku 2010 novinku s názvem Magic Chairs. Okouzlující orchestrální pop, na jaký jste byli od Efterklang zvyklí, se na nové desce posouvá novým směrem.
Písně jsou přímočařejší a ostřejší bez, dříve až nadužívaných, zvukových i rytmických kudrlinek a hračiček. Album Magic Chairs už není sladký experimentální pop, ale spíš syrový experimentální rock 'n' roll. Efterklang navíc se změnou zvuku mění i label. Od Leaf Records přešli k 4AD, kde jim deska vyjde 22. února.
Nové písně jsme vyslechli na drážďanské zastávce podzimního evropského turné. A musíme říct, že naživo fungovaly skvěle. Po koncertu jsme pozvali k mikrofonu jednoho ze zakládajících členů Efterklang, zpěváka a perkusionistu Caspera Clausena. Zajímalo nás, jak Efterklang došli k tak výrazné změně zvuku. Jestli je to výsledek vnitřního vývoje kapely, nebo spíš vnějšího vlivu labelu 4AD?
Nové písně spíše odráží způsob jakým vznikaly, než to, že je vydáváme u 4AD. Na jaře jsme jeli turné po Americe a právě na něm začaly nové písně vznikat. Spontánně jsme je skládali a hned hráli na koncertech. To byl velký rozdíl oproti dřívějšku. U předchozích desek jsme to dělali úplně jinak. Izolovali jsme se ve studiu a písně skládali tam. Hodně jsme o každé skladbě přemýšleli a zkoušeli jsme ji různě předělávat, zdobit a upravovat. Teď se nám najednou zdálo přirozenější hrát skladby živě předtím, než je nahrajeme. Písně jsou díky tomu mnohem jednodušší než na předchozích albech. Vznikaly mnohem rychleji a na limitovaném množství nástrojů. Možná právě díky tomu jsou přímočařejší a chytlavější.
Poprvé jste na desce spolupracovali s někým zvenčí. Konkrétně s Garethem Jonesem, který dříve spolupracoval třeba s Nickem Cavem nebo Depeche Mode. Jak Gareth ovlivnil podobu alba Magic Chairs?
Určitě desku v jistém smyslu ovlivnil, protože jsme nikdy před tím nebyli zvyklí s někým takovým spolupracovat. Vždycky jsme si desky skládali a mixovali sami. A teď jsme mu písně, které jsme složili, posílali, aby je zmixoval, a byli jsme z toho dost nervózní. Bylo to pro nás nové. Ale on je v tom, co dělá, opravdu skvělý a je opravdu dobrý v tom, že ti ukazuje nové směry, jakými se můžeš vydat. Nešlo ale o produkci desky, to jsme dělali sami, on nám jen říkal svoje názory a album mixoval.
Proč jste si vybrali právě jeho? Jak jste se seznámili?
Všiml jsem si jeho jména v bookletech desek jiných kapel, se kterými spolupracoval dříve. Když jsme se pak rozhodovali, s kým bychom chtěli na novém albu spolupracovat, vybrali jsme si jeho a myslím, že to bylo správné rozhodnutí.
Proč jste se rozhodli přejít od Leaf Records k 4AD?
Vždycky jsme byli příznivci 4AD, máme rádi hudbu, kterou vydávají. Občas jsme s nimi byli v kontaktu, ale nešlo o nic vážného. A pak jsme letos na jaře hráli na jednom americkém festivalu v Texasu a tam došlo k takové legrační záměně. Vystoupili jsme na stagei, na které měla původně hrát Camera Obscura, která je upsaná právě u 4AD. A díky tomu tam byli lidi z labelu. Líbilo se jim to, blíž jsme se seznámili a postupně jsme se domluvili na spolupráci. Je to pro nás příležitost, dostat se k novým uším. 4AD je dobrý label a je trochu větší než ten, u kterého jsme byli upsaní dříve. Máme z toho dobrý pocit.
V letošním roce jste se vůbec začali pouštět do nových hudebních zkušeností. Nahráli jste například orchestrální podobu alba Parades s dánským národním komorním orchestrem. Bylo těžké adaptovat vaše písně do orchestrální podoby? Kdo vám s tím pomáhal?
Byl to velký projekt. Začalo to tím, že nás kontaktoval dánský rádiový orchestr, s tím, že by s námi chtěli něco dělat a skončilo to takhle. Orchestrální verze Parades byla náš velký sen. Spolupracovali jsme na ní se skladatelem Karstenem Fundalem. Rozpracoval symfonické části písní z alba a pomohl nám rozeznít celý orchestr. Byla to velká práce a Karsten je velký puntičkář, ale byl do toho nadšený. Když jsme to dokončili, byl nadšený a říkal, že se chce stát členem kapely. Napsal nám něco i na novou desku. Rozhodně ho spolupráce s námi bavila a jsme teď dobří přátelé.
S předchozí deskou Parades mají asi všichni spojené krásné animované video skladby Mirador. Deska Magic Chairs vám vychází v únoru a její vizuální stránku mají stále v rukách stejní výtvarníci, Hvass & Hannibal. Máme čekat další animovaný videoklip?
Na Parades jsme iniciovali jen dvě videa a ostatní udělali naši fanoušci. Přijali jsme za svá ta, která nás zaujala. Líbí se nám tenhle model spolupráce s fanoušky. Na nové album opět plánujeme dvě, maximálně tři videa a zbytek necháme na přirozeném vývoji. Musíme se nejdřív shodnout na prvním oficiálním videu k písni Modern Drift. Tu si teď můžete legálně zadarmo stáhnout na našem webu. Když se podíváte na cover k této písně, zjistíte, že to není obrázek, ale fotka. A od toho se nejspíš bude odvíjet i videoklip. Asi bude víc reálný. Ale zatím je to ještě v jednání.