Four Tet (Kieran Hebden)

Laptopový čaroděj a vyhledávaný remixér Kieran Hebden je ve svých jedenatřiceti letech zavedenou, a přitom stále překvapující hvězdou elektronické hudby. Poprvé vešel ve známost v polovině 90. let coby kytarista post-rockové formace The Fridge, která se zapsala do dějin především svou deskou Happiness (2001): melodie nástrojů na této desce procházely subtilní digitální rekonstrukcí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kieran Hebden a Steve Reid live

Kieran Hebden a Steve Reid live | Foto: Stanislav Soukup

Loňským čtyřpísňovým EP Ringer se K. Hebden alias Four Tet pokusil uniknout ze svazující škatulky jménem "folktronika", která jej v tomto desetiletí proslavila nejvíce. Místo úchvatného pastorálního mixu elektroniky, folku a hiphopových či freejazzových rytmů - jak jej známe z alb Pause, Rounds nebo Everything Ecstatic - nám tu autor nabídl srovnatelně organickou, a přitom zcela abstraktní vizi techno žánru.

Repetitivní minimalismus byl plný promyšleného napětí: rovně odtepávající beaty jako by představovaly bílé plátno, po kterém zvolna stékají pestré barvy. Ringer na ploše čtyř skladeb potvrdil Hebdenův šestý smysl pro detail i gradaci a dokázal, že techno může být jemné i robustní, inteligentní a zároveň extatické.

Od roku 2006 se Kieran Hebden pod svým občanským jménem věnuje originální formě volné improvizace s jazzovým bubeníkem Stevem Reidem; loni ostatně oba muzikanti zavítali poprvé také do Prahy. Reid, který aktivně spolupracoval s takovými velikány jako byli Miles Davis, James Brown nebo Ornette Coleman, označil dokonce v jednom z rozhovorů Hebdena za svého klíčového hudebního spřízněnce.

Kieran Hebden a Steve Reid | Foto: Press kit

Podobné charakteristiky člověka napadají i nad nedávnou spoluprací Hebdena s dubstepovým producentem Burialem. Černý obal, žádné promo, zanedbatelné info, omezený počet kopií: Four Tet a Burial na jaře vydali dvě skladby, které patří k tomu nejlepšímu, co šlo letos na klubové scéně zaslechnout. Ve skladbě Moth, připomínající meziplanetární klubovou hudbu, je zarputilý rytmus nabouráván krasosmutnými motivy a útržky ženských vokálů, zatímco v druhém tracku Wolf Cub se pro změnu mísí Hebdenova vášeň pro tradiční indonéskou hudbu s Burialovou schopností vymáčknout emoce výhradně z klopýtavých perkusí.

Kieran Hebden aka Four Tet | Foto: Press kit

V listopadu 2009 se Hebden přihlásil s dalším dvanáctipalcem, který vychází pouze v limitované edici - singl Love/Cry je však vítanou předzvěstí po pěti letech nového sólového alba There Is Love in You. Znamenitá nahrávka efektivně zúročuje autorovu čerstvě objevenou vášeň pro tanečněji pojaté rytmy a zároveň jeho esoterické, psychedelické tendence. V Love/Cry zní programované bicí jako živé, textury se elegantně přelévají, loop éterického ženského vokálu obalují pečlivě nuancované zvukové detaily. Druhý track Our Bells nezůstává nic dlužen svému názvu: je to sedmiminutová hudební skvrna složená z myriád propletených zvuků zvonců. Pokud se u téhle hudby pláče, tak štěstím.

Aleš Stuchlý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme