Gospelová muzika v USA maže bariéry mezi sousedy i kontinenty

V různých regionech patří k vánočním svátkům a oslavám příchodu Nového roku různé tradice. Bez výjimky všude k nim ale patří hudba. Na jihu Spojených států si svátky nelze představit bez gospelu. Duchovní hudba vycházející z černošské tradice má dnes miliony příznivců po celém světě. V Charlestonu v Jižní Karolíně gospelová muzika maže bariéry nejen mezi kontinenty, ale i mezi komunitami, které dělí jen pár ulic.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Queen Esther Marrow (gospel)

Queen Esther Marrow (gospel) | Foto: www.queenesthermarrow.com

Gospelový sbor a soubor duchovní hudby Charlestonského symfonického orchestru ladí poslední noty před vystoupením. Jejich koncerty patří k místní vánoční tradici. Posledních 13 let je organizuje muzikant a dramaturg souboru Lee Pringle.

„Koncert v podstatě vypráví o narození Ježíše Krista. Používáme různé hudební styly a formy, část programu tvoří klasické kusy, část spirituály a všechno vrcholí velmi emotivním gospelem," popisuje Pringle.

Právě emoce - nejčastěji radosti a veselí, které soubor až nakažlivě šíří kolem sebe, dělají z gospelu žánr oblíbený nejen na jihu Spojených států, ale i po celém světě. Jak Lee vzpomíná, jeho soubor před pár lety sklidil nadšené ovace i v Praze. Gospel je zároveň žánrem, který se dotýká mnoha vrstev historie - hudební i americké jako takové.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak v Charlestonu v Jižní Karolíně zjistila zpravodajka ČRo Lenka Kabrhelová, gospelová muzika maže bariéry nejen mezi kontinenty, ale i mezi sousedy

„Většina místního afroamerického obyvatelstva pochází ze západního pobřeží Afriky. Vznikl tu jedinečný mix nejrůznějších dialektů tamních kmenů. A protože otroci měli zakázáno se vzdělávat, a neuměli číst a psát, veškeré texty se předávaly ústně, vyprávěním. Během práce na plantážích svých utlačovatelů si lidé vyprávěli biblické příběhy o spasení a dodávali si víru v to, že se jim podaří z nevolnictví uprchnout," připomíná vznik černošského spirituálu Lee Pringle.

„Afroamerická spirituální hudba, která se zrodila v tomto regionu, je základem všech směrů, které dnes považujeme za černošskou hudbu - jazzu, gospelu, rhytm and blues," dodává dramaturg a muzikant Pringle.

Zpíváním proti segregaci

Právě gospel dnes patří k nejrychleji se šířícím žánrům. Přeskakuje hranice mezi zeměmi a regiony, rasami a etniky. Ale také mezi pár bloky, což, jak doplňuje sboristka Terry Bellievueová, může být mnohdy víc než celý oceán.

„Charleston se s dědictvím segregace potýká dodnes, stále se tu bohužel můžete setkat s napětím, rasovou nesnášenlivostí i nespravedlností. Jedno místo, kde tohle ale rozhodně neplatí, je náš sbor," říká Terry, povoláním manažerka, která se sem na jih přestěhovala ze severovýchodu Spojených států před osmi lety.

O tom, že mezi zpěváky a muzikanty, kteří reprezentují všechny barvy pleti, funguje zvláštní chemie, není pochyb na první pohled i poslech.

„V našem sboru se lidé doopravdy podporují. Všichni se těšíme a radujeme z toho, že fungujeme společně - v regionu, který byl proslulý rozdělením a segregací. Sdílíme touhu žít ve světě, kde nejsou hranice mezi jednotlivými rasami a kde se lidé nebojí poznávat druhé. Zpívání je pro nás jedna z možností ukázat okolí, jak se toho dá dosáhnout," dodává Terry Bellieuová z Charlestonského gospelového sboru.

Lenka Kabrhelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme