Hudební kritik: Sametový hlas Petra Muka bude chybět

Tuzemskou hudební scénu zaskočila smutná zpráva, předčasně ji totiž opustil zpěvák Petr Muk. Do povědomí veřejnosti se dostal v polovině osmdesátých let s kapelou Oceán, která byla inspirována takzvaným neoromantismem a v neposlední řadě taky judaismem. Tehdejšímu publiku nahrazovala zahraniční skupiny jako třeba Depeche Mode nebo The Cure.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petr Muk | Foto: Petr Muk

Petr Muk se hudbě věnoval od patnácti let. Pro jeho kariéru zlomová se ukázala spolupráce s bratry Vozáryovými - v polovině osmdesátých let s nimi totiž založil skupinu Oceán. Tohle seskupení vydalo na dnešek neskutečných 300 tisíc desek.

Přehrát

00:00 / 00:00

ORž Muk.mp3

Oceán dokonce absolvoval sedmadvacet koncertů ve Velké Británii a Irsku jako předskokan tehdy slavného dua Erasure. U tehdejšího československého publika měla kapela obrovský úspěch, stejně jako později nástupnická formace Shalom.

Se zpěvákovým jménem je spojeno množství hitů - třeba Loď ke hvězdám, Tančíš sama nebo Něžné dotyky. Zdařilé byly i jeho coververze hitů jako například Bon soir mademoiselle Paris od skupiny Olympic.

Kromě koncertování vystupoval Petr Muk v posledních letech i v muzikálech Rusalka, Johanka z Arku, Galileo či Golem. V letech 2002 a 2003 byl stříbrným Českým slavíkem, o rok později skončil na třetí příčce.

Úspěšný umělec měl však i temnou stránku svého života. Už od 19 let trpěl maniodepresivní psychózou, kterou dlouho neléčil.

Sametový hlas bude chybět

„Oceán se určitě vymykal hudebním zvyklostem v bývalém Československu, byla to kapela, která razila poměrně jednoznačný sugestivní styl. Další kroky Petra Muka se velmi přibližovaly popové scéně, a to rozhodně nemyslím pejorativně," popisoval hudební kritik Vladimír Vlasák.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vlasak.mp3

„Jeho další projekt Shalom byl rovněž velmi zajímavý. Petr Muk se poté vydal na sólovou dráhu a jeho muzika byla vyloženě postavena na zpěvu a hlase tohoto skvělého interpreta. Další hráči ve skupině se stávali spíše doprovodnou kapelou. Muk se začal objevovat také v různých televizních estrádách a muzikálech, vydával však také další desky, některé byly lepší a jiné zase horší,“ doplnil Vlasák.

Petr Muk dokázal ze svého mimořádného zpěvu získat maximum. Těžil především ze zkušeností, které získal na své životní cestě z regionálního působení na Českobudějovicku, až po celorepublikový záběr.

„Mukova leckdy strastiplná životní poť a jeho zkušenosti se podle mého názoru velmi promítly do posledního alba, které se jmenuje Bludiště dnů. Dá se říci, že tato deska je vlastně návrat ke kořenům jeho hudby ovšem s přihlédnutím k moderním trendům. Myslím si, že to bylo velmi dobré vykročení do dalšího muzikantského života. Škoda, že se to ukončilo tak náhle,“ dodal hudební kritik.

Shalom: Až jednou

„Hlas Petra Muka bude chybět ve sféře lyrických dramatických tenorů. Byl zpěvákem, který uměl navodit velmi sugestivní atmosféru. V jeho zpěvu byl slyšet i příběh a prožitky. Navíc to byl opravdu skvělý interpret, jeho hlas měl přitažlivé až sametové barvy. To byl opravdu jeho velký přínos,“ uzavřel hudební kritik Vladimír Vlasák.

Veronika Sedláčková, Jan Cigánik Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme