Janáčkovu Věc Makropulos diriguje v Metropolitní opeře Jiří Bělohlávek
Newyorčané Janáčkovi rozumějí. Potvrzuje to obnovená premiéra jeho opery Věc Makropulos v Metropolitní opeře, která se odehraje dnes večer. Připravil ji nejúspěšnější český dirigent Jiří Bělohlávek.
„Metropolitní opera je specifická pro každého kumštýře, protože je právem považovaná za jeden z nejvýznamnějších operních domů na světě,“ řekl Jiří Bělohlávek zpravodajovi Českého rozhlasu Vítu Pohankovi.
Pracovní proces je v Metropolitní nesmírně intenzivní – souběžně s Věcí Makropulos opera v tomto měsíci produkuje celý Wagnerův Prsten Nibelungů a připravuje Brittenovu operu Billy Budd. Celý ansámbl je podle Bělohlávka nesmírně vytížený a pracuje velmi intenzivně.
Na nazkoušení Věci Makropulos tak nebylo mnoho času, ale na premiéře prý bude všechno, jak má být.
Na generálce Věci Makropulos hovořil s Jiřím Bělohlávkem americký zpravodaj ČRo Vít Pohanka
„Nejsem spokojený nikdy, takže ani tentokrát, ale jsem spokojen s celkovou atmosférou, s progresem, který jsme udělali,“ hodnotí Bělohlávek.
Hlavní part zpívá česky finská sopranistka Karita Matillová. Nastudovat roli v češtině nebylo pro Finku právě snadné. Ale Matillová už s tím má praxi a pomáhá jí prý láska k Janáčkovi a jeho hudbě.
„Je rozdíl mezi našimi hudebníky, kteří jsou takříkajíc odkojeni Janáčkovou mluvou, rozumějí tomu a je jim to blízké, a všemi dejme tomu neslovanskými hudebníky, kteří k tomu mají trochu dál. Ale profesionální úroveň hudebníků je dnes taková, že se ten rozdíl dá relativně velmi dobře překonat,“ komentuje Bělohlávek.
Zato zahraniční publikum má podle něho k Janáčkově hudbě možná blíž než Češi a Moravané:
„Já mám pocit, že někdy speciálně u Janáčka je tomu cizí publikum otevřenější než to naše domácí. Pamatuji si z mého působení v Národním divadle, že kdykoli byl Janáček na programu, tak byly starosti s prodejem lístků, zatímco tady i v západní Evropě je dnes Janáček jedním z velkých hitů, trvalá součást repertoáru.“
Jiří Bělohlávek se po letech působení v symfonickém orchestru britské BBC vrací na podzim do Prahy, k šéfdirigentskému pultu České filharmonie.
Jeho hlavním cílem je být na tomto postu co nejlepší. „Být nejlepší je vždycky těžké, ale myslím si, že na to máme nakročeno velmi dobře a těším se na to,“ dodává.