Janáčkovu Věc Makropulos diriguje v Metropolitní opeře Jiří Bělohlávek

Newyorčané Janáčkovi rozumějí. Potvrzuje to obnovená premiéra jeho opery Věc Makropulos v Metropolitní opeře, která se odehraje dnes večer. Připravil ji nejúspěšnější český dirigent Jiří Bělohlávek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jiří Bělohlávek

Jiří Bělohlávek | Foto: Press kit

„Metropolitní opera je specifická pro každého kumštýře, protože je právem považovaná za jeden z nejvýznamnějších operních domů na světě,“ řekl Jiří Bělohlávek zpravodajovi Českého rozhlasu Vítu Pohankovi.

Pracovní proces je v Metropolitní nesmírně intenzivní – souběžně s Věcí Makropulos opera v tomto měsíci produkuje celý Wagnerův Prsten Nibelungů a připravuje Brittenovu operu Billy Budd. Celý ansámbl je podle Bělohlávka nesmírně vytížený a pracuje velmi intenzivně.

Na nazkoušení Věci Makropulos tak nebylo mnoho času, ale na premiéře prý bude všechno, jak má být.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na generálce Věci Makropulos hovořil s Jiřím Bělohlávkem americký zpravodaj ČRo Vít Pohanka

„Nejsem spokojený nikdy, takže ani tentokrát, ale jsem spokojen s celkovou atmosférou, s progresem, který jsme udělali,“ hodnotí Bělohlávek.

Hlavní part zpívá česky finská sopranistka Karita Matillová. Nastudovat roli v češtině nebylo pro Finku právě snadné. Ale Matillová už s tím má praxi a pomáhá jí prý láska k Janáčkovi a jeho hudbě.

„Je rozdíl mezi našimi hudebníky, kteří jsou takříkajíc odkojeni Janáčkovou mluvou, rozumějí tomu a je jim to blízké, a všemi dejme tomu neslovanskými hudebníky, kteří k tomu mají trochu dál. Ale profesionální úroveň hudebníků je dnes taková, že se ten rozdíl dá relativně velmi dobře překonat,“ komentuje Bělohlávek.

Metropolitní opera v New Yorku | Foto: Petr Veber

Zato zahraniční publikum má podle něho k Janáčkově hudbě možná blíž než Češi a Moravané:

„Já mám pocit, že někdy speciálně u Janáčka je tomu cizí publikum otevřenější než to naše domácí. Pamatuji si z mého působení v Národním divadle, že kdykoli byl Janáček na programu, tak byly starosti s prodejem lístků, zatímco tady i v západní Evropě je dnes Janáček jedním z velkých hitů, trvalá součást repertoáru.“

Jiří Bělohlávek se po letech působení v symfonickém orchestru britské BBC vrací na podzim do Prahy, k šéfdirigentskému pultu České filharmonie.

Jeho hlavním cílem je být na tomto postu co nejlepší. „Být nejlepší je vždycky těžké, ale myslím si, že na to máme nakročeno velmi dobře a těším se na to,“ dodává.

Vít Pohanka, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme