Když elektronika fušuje do předkřesťanské historie Ruska

Ruská elektronická čtveřice Volga si už dávno podmanila nezávislou Evropu. Pokud máte rádi elektroniku i východoevropský folklór, mohla by být tahle skupina tipem na dobře strávený pondělní večer (9.listopadu) v příjemných prostorách plovoucího pražského klubu Jazz Dock, který kotví na Janáčkově nábřeží.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volga

Volga | Foto: Press kit

Ruská moderní hudba se k nám dostává spíše v útržkovitých a nahodilých sekvencích. Přitom každému musí být z oněch krátkých záblesků jasné, že z rozsáhlého území východní Evropy musí vycházet spousta zajímavé muziky. Tak například čtveřice Volga je toho skvělým příkladem.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Přehrát

00:00 / 00:00

Když elektronika fušuje do předkřesťanské historie Ruska

Už představa míchání dvou základních zdrojů, elektroniky a etnických elementů, vzbuzuje zvědavost. Zpěvačka Anděla Manukjan je v Rusku významnou folklórní sběratelkou a profesionálně vystudovanou vokalistkou. Oproti tomu elektronik a experimentátor Alexej Borisov je na mezinárodní scéně zapsán především jako významná postava elektroakustické avantgardy, kooperující například s Japoncem KK Null nebo s Antonem Nikkilou. Dohromady s dalším elektronikem Uri Balašovem a kytaristou Romanem Lebeděvem vytváří čtveřice hudbu, která si z obou základních pramenů bere plnými hrstmi, a nechává ji dochutit řadou dalšího koření. Folklórní nápěvy z 10. až 18. století dostávají v elektronické lázni Volgy nový, moderní kabátek, který oblékl už čtyři řadové desky, živák i album remixů.

Čtveřice s oblibou sahá do ruské historie (nejvíce do období 18. století) a spojuje paganský rituální podtón lidovek, hluboko zakořeněný šamanismus, autentické melodie a texty s moderní městskou estetikou, taneční elektronikou a popovým tahem na bránu. Volga tak vstupuje na území, které sousedí s Björk, astmatickým feťákem Trickym, s ukrajinskou experimentátorkou Zavolokou i s rošťáckými finskými folkloristkami z Värttinä. Temnější a neotesaná elektronika, včetně kompletní rytmiky, je na studiových nahrávkách jen tu a tam načechrána kytarou, perkusemi či dalšími akustickými instrumenty, což dodává tradičním melodiím netradiční odlesk. Jako kdybyste sebrali Tara Fuki cella, postavili je před laptopy a spojili je s Mártou Sebestyén. Výsledkem je taneční soustava písniček, jejichž zabarvení je na hony vzdálené klasickému dance mainstreamu.

Volga | Foto: Press kit

Největší devízu Volgy osobně vidím v celkovém konceptu, ke kterému je třeba najít si cestu trochu složitěji, než je obvykle nutné. Je tedy dost možné, že rozpětí individuálního hodnocení posluchačů ruské čtveřice bude mít velké výkyvy. A to je dobré znamení. Konvenční průměr sice všichni tolerují, v nikom ale nezanechá dlouhodobější stopu. A to se partě Volga naštěstí "nedaří".

Pavel Zelinka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme