Když fanoušci pomáhají

Moc nahrávacích společností nad hudebním průmyslem se tenčí a kapelám se otevírají nové možnosti, jak si udržet svoji nezávislost. Když studio nezaplatí všemocná firma, nezbývá nic jiného, než se obrátit na ty, pro které koneckonců svoji muziku dělají. Tedy na své fanoušky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vinyly

Vinyly | Foto: stock exchange

Webové stránky jako Sellaband, PledgeMusic nebo Kickstarter umožňují muzikantům najít drobné podílníky, kteří finančními dary podpoří natáčení desky. Tím si de facto kupují nahrávku ještě před tím, než se vůbec začne natáčet. Tzv. crowdsourcing už dnes využívají také filmaři, spisovatelé nebo organizátoři kulturních akcí.

Máte kapelu, materiál na desku, ale chybí vám peníze a žádná nahrávací společnost vás nechce anebo vy nechcete ji? PledgeMusic nebo Kickstarter jsou ideální příležitostí, jak zkusit svoje štěstí v hudebním průmyslu. Stačí se zaregistrovat a natočit krátké úvodní video, na kterém představíte svůj projekt a důvod, proč by ho měl někdo podpořit. Je také nutné nastavit cílovou částku a odměny, které vaši fanoušci dostanou podle toho, jak moc peněz poslali. Za symbolický jeden dolar samozřejmě nemůžou čekat víc než email s poděkováním, za 20 dolarů kapely obyčejně posílají hotový kompakt s podpisem a na ty nejštědřejší čeká pozvání do studia nebo třeba společná večeře po koncertě.

Crowdsourcing dává šanci nejen novým nápadům, ale pomáhá i veteránům, kteří už poznali nehostinný svět zábavního průmyslu a teď by chtěli mít svoje finance pod absolutní kontrolou. Ostatně mezi první příklady crowdsourcingu patří americké turné britských hardrockových veteránů Marillion, kterým je v roce 1997 částkou 60 000 dolarů zaplatili nebo spíše předplatili fanoušci z jejich webové stránky. Podobně našli peníze na natáčení svých nezávislých desek třeba Einstürzende Neubauten a mohl vzniknout dokument o pionýru elektronické hudby Raymondu Scottovi.

Portál Kickstarter vznikl v dubnu 2009 a s jeho pomocí se už vybralo 80 milionů dolarů a realizovalo více než 10 000 projektů od desek přes knihy až po filmy a technologická udělátka. Jeho „kolega“ PledgeMusic je o několik měsíců mladší a je zaměřený hlavně na muziku. Za dva roky své existence pomohl i kapelám jako Gang of Four, The Subways nebo zpěvačce Julian Hatfieldové. Sellaband je z crowdsourcingových portálů nejstarší – vznikl už v roce 2006, ale pozornost médií na sebe upoutal vloni díky kauze Public Enemy. Hiphopové legendy, které už dobrých 20 let operují na nezávislé bázi, tehdy hledaly přes Sellaband 250 000 dolarů nutných k dokončení své třinácté studiové desky. Byla to od nich maličko neskromná částka a kvůli malému zájmu ji museli snížit na 75 000 a nakonec vybrali ještě o 16 000 méně. Kvůli pochroumané image začali portál opouštět investoři a Sellaband dokonce musel vyhlásit bankrot. Dnes už naštěstí funguje znovu, ale pod novými majiteli.

Z portálu Sellaband | Foto: Sellaband

Crowdsourcing není automatickým řešením finančních nedostatků. Kapela se musí zatraceně snažit, aby její projekt investory zaujal. A i když se financování podaří, musí unést tíhu zodpovědnosti nejen za své umění, ale i za peníze svých fanoušků. Příběhů s dobrým koncem je ale pořád více. Jako třeba ten s polskou zpěvačkou Julií Marcell, která díky Sellaband mohla natočit debutové album It Might Like You v Německu a dnes už úspěšně koncertuje po celé Evropě (nedávno například hrála v Paláci Akropolis). S pomocí webu Kickstarter se také letos v polovině července mohl uskutečnit pátý ročník festivalu hudební a filmové avantgardy Echofluxx v pražské Trafačce – 18 podporovatelů dalo dohromady potřebných 2 000 dolarů.
Znovu tak dokázali, že umění nepatří velkým korporacím, státům ani nadacím, ale lidem samotným. A když je potřeba, můžou se na to organizátoři spolehnout.

Julia Marcell | Foto: oficiální MySpace Julie Marcell

Karel Veselý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme