Křehcí a zároveň brutální Envy

Envy - jedna z předních japonských kapel, které vzešly z hardcorové scény, vypustila do světa čerstvé album Recitation. Blogosférou se šíří šeptanda, že by mělo jít o jejich desku poslední. Tak či onak, vy si teď poslechněte recenzi tohoto hodinového, křehkého a zároveň brutálního počinu, kterou pro vás připravil Robert Candra.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Envy

Envy | Foto: Press kit

Už obal alba Recitation hodně naznačuje, o co tu poběží. Fotka jakési pouště, na ní ostrý horizont. Nahoře temnota a chlad, dole žár a světlo, čistá hranice mezi nimi. Nekomplikovaný odkaz na umění quiet/loud dynamiky, které Envy dotáhli během své kariéry k dokonalosti. Poslední léta navíc do svého screamo projevu pouští čím dál víc post-rockových elementů. Není tak divu, že v Evropě jejich desky vycházejí na Rock Action Records, labelu skotských mistrů žánru Mogwai. Charakteristické brutální kytarové nářezy a přeřvané vokály Tetsuyi Fukagawy, jež si Envy ponechali z hardcorových začátků, jsou (na Recitation obzvlášť) vyvažovány křehoučkými, precizními plochami s jemně stínovanou zvukokresbou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Křehcí a zároveň brutální Envy


Úvodní skladba Guidance s ženským mluveným slovem a pozpátku puštěnými kytarovými kudrlinkami má tak ledovcovou atmosféru a harmonie, že každou chvíli čekáte, až spustí typický naříkáček Jónsiho z islandských Sigur Rós. To se samozřejmě nestane, ale na první pořádný zářez do strun si počkáte ještě pěkných pár minut, než k němu vygraduje následující píseň. A při třetí Rain Clouds Running in a Holy Night vám konečně dojde, co je tu nového. Ty skladby jsou skoro veselé! To je snad poprvé, co se v emocionálně vypjaté tvorbě Envy objevují takhle prosvětlené a pozitivní momenty. Některé pasáže zmíněné skladby jsou bezmála punkově skočné.

Envy - Recitation | Foto: Temporary Residence Limited


Envy na Recitation pořád dělají to, co jim jde dobře. Už jsem mluvil o hodinářské práci s dynamikou; precizní instrumentální výkony jsou samozřejmostí, ačkoli kapela neexhibuje a s japonskou úslužností vyklízí prostor pro Fukagawův řev. Na tomhle albu taky ale víc než dřív vyniká problém se sdělením v japonštině. Jak název napovídá, jsou na něm přečasté pasáže mluveného slova. Klidně to můžou být třeba skvělé básně (to já a většina posluchačů nikdy nezjistíme), ovšem v téhle frekvenci je to až únavné a přistihl jsem se, jak netrpělivě čekám, kdy zase vybuchnou zauzlované hlasivky naplno. Ale to je jen jedna z mála výtek. Pokud tohle skutečně má být poslední deska Envy, je to důstojné rozloučení.

Envy | Foto: Yoshiharu Ota

Robert Candra Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme