Květy: V samotě je síla

Brněnská kapela Květy, která v poslední době s každou další deskou tvrdohlavě přibírá jednoho nového člena (houslista Albert Novák), už léta patří k formacím, jež svou poetikou, přístupem i soundem prolamují nudu a rutinérství panující na tuzemské alternativní scéně.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Květy

Květy | Foto: Press kit



Dveře jsou otevřený, ale není kam jít.
Nechci to, co můžu mít a chci jen to, co nemůžu mít.

(S kokrháním psů)

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Přehrát

00:00 / 00:00

Květy: V samotě je síla

Více než loňskému, rozvichřenému a ne úplně konzistentnímu albu Střela zastavená v jantaru se novinka Myjau blíží (nejen svým názvem) horečnaté tenzi jejich předposledního opusu Kocourek a horečka.

Květy - Myjau | Foto: Press kit

Jenže tohle album - navzdory přístupnějším strukturám skladeb a preciznějšímu zvuku - není ani tak vrněním do polštáře jako spíš škrábáním drápů o beton. Zpěvák, kytarista a výhradní autor hudby i lyrických, invencí přetékajících textů Martin E. Kyšperský tu potvrzuje talent vzácného druhu: schopnost vyjmout z každodennosti drobný detail a učinit z něj téma (zásadní motiv samoty a odcizení) a zejména dar proměnit banalitu v unikátní zkušenost, která jako by měla sílu prostřelit i tu nejpečlivější krustu cynismu.

Stejně jako umí Květy změnit atmosféru písně jedním akordem zahraným na harmonium, jediným úderem do zvonkohry, tak dokáží vychýlit naše vnímání z běžného orbitu. Kyšperský navíc tentokrát šperkuje své písně zvýšenou dávkou působivých melodií, které se objevují, slastně vracejí, ale i volně ztrácejí v prostoru utkaném z prchavých drobností zásadně formujících náš život. Bohatý instrumentář kvartetu navíc nyní sahá od tradičních nástrojů přes exotické instrumenty (tubafon, brumle) až k chytrému využití předmětů denní potřeby (klakson, řetěz a samozřejmě revolver).

Frontman Květů umí ovázat slova stuhou imaginace: efektivně pracuje se zkratkou i metodou volných asociací. Svým expresivním projevem, v němž nechybí emočně zabarvené citoslovce, jako by chtěl zdůraznit: za vše vyřčené se tady ručí vlastním osudem. Fakt, že Kyšperský nedisponuje výraznějším rozsahem vynahrazuje jeho nasazení, do jehož emočního rámce patří jak naléhavost tak i mírný afekt. Především skladby jako Psí hvězda, Měsíční světlo, Lucie či Vánoce bláto smetí (s klíčovým deziluzivním postesknutím "Doufal jsem, že svátky budou něčím zvláštní") jsou příkladem poezie brilantně destilované z všednosti.

Květy | Foto: Press kit

Pokud mají být vaše vánoce něčím zvláštní, nechte o svátcích péct ve svém přehrávači tuhle znamenitou desku, přestože je třeba u jejího poslechu počítat s rizikem, že se na chvíli propadnete do sebezpytného zoufalství a smutečních nálad.

Aleš Stuchlý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme