Největší reklamu slovenštině v českém éteru dělají komerční televize
Slovenštinu vracejí do Česka hlavně komerční televize, protože se jim to vyplatí. Dvacet let po rozpadu Československa oba státy znovu spojil showbyznys. I když nad tím někdo kroutí hlavou, funguje to.
Český a slovenský moderátor, čeští a slovenští soutěžící, a hlavně dobrá sledovanost jak v Česku tak na Slovensku.
Pro scénáristu Zbyňka Vičara ze soutěže Česko-Slovensko má talent to není žádná bratrská sounáležitost, ale prostě obchodní kalkul.
„Samozřejmě na to stačí zdravý selský rozum. Dvě televize si podělí náklady na jednu televizní show a tím, že jazyková bariéra mezi Čechy s Slováky byť roste, tak stále není veliká, tak je to pro všechny výhodné,“ říká.
Reportáž o tom, jak Čechy a Slováky spojil showbyznys, přináší zahraniční zpravodaj ČRo Vojtěch Berger
Podobných společných talentových show je víc. Přinejmenším starší soutěžící si uvědomují, že v nich tak trochu ožívá duch Československa.
„Já vlastně ani nevím, kdo je Čech a kdo je Slovák. Myslím si, že soutěž je taková bratrská,“ popisuje Ján Pollák, který v soutěži zpíval písničky Joe Cockera.
Velká část soutěžících se narodila až po rozpadu federace. Na společné česko-slovenské programy se dívají hlavně jako na velkou show, a ne proto, že tam uslyší bratrský jazyk.
Trochu skepticky se na tohle nové Československo dívá šéfredaktor časopisu Týždeň Štefan Hríb. „Pokud Čechy a Slováky dá dohromady něco tak povrchního, jako je showbyznys, tak tomu budu držet palce a současně si řeknu, na nás, Češích a Slovácích, je něco divného,“ míní.
Komerční zábava každému nevoní. Čísla sledovanosti talentových soutěží ale mluví jasně a lepší reklamu na slovenštinu v tom nejlepším vysílacím čase byste dnes asi nenašli.