Nekonečný rozhlasový seriál Tlučhořovi se dočkal operního zpracování

Z improvizací Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse vychází nová opera Rudá Marie. Skladatel a dirigent Jan Kučera si vybral jeden díl z jejich kultovního rozhlasového seriálu Tlučhořovi. Na Nové scéně Národního divadla tak už 7. května ožijí matka Božena nebo bývalý udavač Páťa.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tlučhořovi | Foto: ofic. web www.kaiser-labus.cz

Tlučhořovi mají dnes už téměř tisíc dílů. Kučera si pro svou operu zvolil ten s názvem Staliňák. Na rozhlasových vlnách zazněl poprvé 16. listopadu 1992.

„Jsou pozvaní do katakomb, které jsou pod Stalinovým pomníkem, a tam se vyvolávají duchové bývalých komunistů. Pokud si matně vzpomínám – je to strašně let, co ten díl vznikl,“ loví v paměti Jiří Lábus.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nekonečný rozhlasový seriál Tlučhořovi se dočkal operního zpracování

Že si po letech sami tvůrci nevzpomínají na děj, je pochopitelné. Celý seriál je totiž naprostou improvizací. Existuje ale řada těch, kteří naopak každý díl dokážou slovo od slova odříkat zpaměti.

Mezi takové „tlučhořology“ se řadí i autor opery Rudá Marie. „Poslouchám je opravdu už od roku 1992, celkem pravidelně. Mám je moc rád z toho důvodu, že se neoposlouchají, že jsou strašně vtipní i po letech a především obdivuji improvizační umění obou pánů,“ vysvětluje Kučera.

Přehrát

00:00 / 00:00

Autor a dirigent opery Rudá Marie Jan Kučera je velkým fanouškem rozhlasového seriálu Tlučhořovi

Když tedy hledal námět pro svou první operu, Tlučhořovic rodinka ho napadla jako první.

„To téma se mi strašně zalíbilo, takže jsem si začal sám pro sebe do šuplíku psát klavírní výtah. A stalo se, že se ten nápad dostal až k panu řediteli Kofroňovi z Národního divadla, který měl zájem ji uvést,“ dodává Kučera.

Nelehký úkol zrežírovat tak trochu jinou operu pak nabídl Viktorii Čermákové, se kterou už několikrát spolupracoval. Převést už klasické figurky na jeviště podle ní opravdu nebylo snadné.

„Prošli jsme docela trnitou cestou. Zdálo se nám, že když už se udělá ta věc, že se to povýší na výsostné operní umění, že je najednou potřeba to podobně vážně brát, když člověk přemýšlí o tom, jak vypadá Páťa, co to je za postavu,“ přibližuje Čermáková.

Převedení svých improvizací do operní podoby si nedokázal představit ani Jiří Lábus: „Vůbec jsem netušil, že by mohla vzniknout operní verze tohoto seriálu, ale hrozně jsem to přivítal, protože Honzu Kučeru jsem poznal jako nesmírně vtipného člověka a báječného muzikanta. Jsem strašně zvědav na výsledek.“

ČRo, Klára Fleyberková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme