Průkopnický label WARP slaví 20 let
V letošním roce slavíme 20 let od pádu komunismu a při této příležitosti si můžeme jen lehce zopakovat, jak na tom byla domácí populární hudba. Jedním slovem bídně. I když už se blýskalo na lepší časy, prstík tuhým normalizačním krunýřem prorazilo jen pár rockových a alternativních projektů.
Taky výkonnější počítače s elektronikou se museli prolustrovat, zda náhodou nejsou kontrarevolučním nástrojem nabourávajícím socialistické Československo. V tom stejném roce vzniká v Sheffieldu elektronický label WARP a ihned se dostává na špici nezávislého žánrového pelotonu, kde poté setrval víc jak dekádu.
Jak se mu to podařilo? Už od začátku měli pánové Steve Beckett a spol. čuch na hybatele dění. Ať už to byli raveoví LFO, IDM inovátoři Autechre, inspirativní podivín Aphex Twin, downtempoví věrozvěsti Nightmares on Wax, drum'n'bassový pionýr Squarepusher, indie elektroničtí písničkáři Plaid, analogově laptopoví melancholici Boards Of Canada nebo další významné kapely vydavatelství, s jejichž vyjmenováváním bychom mohli pokračovat ještě pěkně dlouho. Použiji klišé, ale pokud jste v 90. letech potřebovali vědět, co se v elektronické hudbě bude dít nového, pak jste automaticky kupovali novinky WARPu.
To stejné se ale nedá říct o fungování vydavatelství v novém tisíciletí. Elektronická hudba se na přelomu milénia stala tak mohutnou a chaotickou subkulturou, že do té doby vizionářskému labelu částečně protekla mezi prsty a dlouholetý lídr se zařadil, jako jeden z mnoha, do hlavní skupiny nezávislých vydavatelství. Možná i z tohoto důvodu se začaly, k překvapení všech, v katalogu objevovat rockové kapely. Ani zde ale nemá WARP při výběru špatnou ruku. Maximo Park, Battles, Grizzly Bear a ani další chráněnci nejsou tuctovými součástkami hudebního dění. Dalo by se tedy říci, že přerod ze specializovaného vydavatelství směrem k univerzálnímu se WARPu vcelku vydařil.
Dvacáté výročí oslavuje label několika způsoby. Speciálními večery, které zavítají do vybraných měst celého světa a také dvěma dvojdiskovými kompilacemi. Ta první s podtitulem Chosen, shrnuje to nejdůležitější z historie vydavatelství. Zaplnily ji skladby, které vybrali samotní fanoušci na webu Warp20.net. Druhý stříbrný kotouček je osobní selekcí pana zakladatele. Přináší dvě desítky skladeb umělců vydavatelství, které předělali stájoví kolegové. Zajímá vás, jak zní skladba LFO v podání Autechre, nebo Maximo Park v remixu od Seefeel? Pak je dvojitý komplet s podtitulem Recreated dělaný přímo pro vás.
Osobně přeji Stevu Beckettovi nos na nové talenty a do dalších let mnoho zvídavých fanoušků. Vydavatelství WARPovského typu si je totiž za poctivě odvedenou práci zaslouží.