Punková opera F*cked Up

Kanadští pankáči F*cked Up v čele s těžkotonážním sympaťákem Damienem „Pink Eyes" Abrahamem se v Čechách už několikrát zastavili koncertně. Na 7. června nám prostřednictvím labelu Matador nachystali své třetí dlouhohrající album David Comes to Life. A důraz je tentokrát na slově DLOUHO - jedná se totiž o monstrózní „punkovou operu" o čtyřech dějstvích, osmnácti písních a téměř osmdesáti minutách.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Creepy Teepee - F**ked Up

Creepy Teepee - F**ked Up | Foto: Stanislav Soukup

Ačkoli postmoderní punk v podání torontské skvadry F*cked Up je pochopitelně punk trochu jiného ražení, než jaký býval v sedmdesátých letech, pořád je to punk. A když se řekne „punková opera" (jak o nové desce David Comes to Life píší mnozí zámořští recenzenti), docela to smrdí oxymóronem. Někdejší pompézní pokusy o komponované rockové spektákly byly vždycky pravověrným punkerům důvodem buď k posměchu, nebo rovnou k vykopání tříakordové válečné sekery. F*cked Up je to ale fu(c)k. Po úspěšné předchozí desce The Chemistry of Common Life, kde zkoušeli svůj druhdy naštvaný výraz modifikovat a obohatit o různé psychedelické příměsi, se teď rozhodli poněkud megalomanským gestem otestovat, co všechno jejich žánr ještě unese.


Aktuální desku propojuje s debutovým elpíčkem Hidden World hned její titul, převzatý od jedné ze skladeb prvního alba. David Eliade, hlavní postava příběhu, který drží pohromadě osmnáctku čerstvých skladeb, byl od počátků kapely jakýmsi externistou, možná fiktivním, možná ne. Teď je protagonistou smutné lovestory rozvedené do čtyř dějství. David miluje Veroniku, ta zemře, on se utápí ve smutku a výčitkách, do děje vstupuje jeho vypravěč Octavio a další ženská postava Vivian, která vnese víc světla do okolností Veroničiny smrti, a ve finále se David jaksi znovuzrodí. To je pouze nástin podtitulů jednotlivých aktů, ty ale písně propojují jen volně. Celé album má pravidelnou kompozici - první a poslední dějství sestávají z pěti skladeb, vnitřní dva akty ze čtyř.

F*cked Up - David Comes To Life | Foto: Matador

Stylově je David Comes to Life o poznání přímočařejší než jeho ceněný předchůdce, větší důraz je taky kladen na melodičnost - skladeb s hitovým potenciálem se tentokrát najde opravdu dost. Občas jakoby na posluchače dýchly ozvěny stadiónového rokenrolu britských The Who (jejichž dvojalbum Tommy z roku 1969 bylo ostatně označováno za první „rockovou operu" vůbec).



K albu byly vytvořeny speciální webové stránky, na kterých jsou představeny všechny postavy a kde jsou k přečtení i kompletní texty. Pokud je při poslechu nebudete chtít pročítat a zároveň nevládnete tak dobrou angličtinou, abyste obsah pobrali rovnou z Damienových úst, stejně vám nakonec „zbydou" jen písničky. A tady se F*cked Up skutečně dotýkají možností svého žánru.

Creepy Teepee - F**ked Up | Foto: Stanislav Soukup

Jakkoli můžou být individuálně povedené, z punkrockových skladeb prostě pyramidu nepostavíte. V zásadě jde o běžnou, i když rozsáhlou kolekci písní, do jisté míry formálně propojených příběhem. Jako takové je ale album David Comes to Life jednoduše příliš dlouhé, než aby se dalo opakovaně uposlouchat na jeden zátah. Kdyby místo něj F*cked Up vydali (třeba s mírným časovým odstupem) dvě regulérní desky, možná by udělali líp. Kromě toho ale prakticky není co vytýkat.

Robert Candra Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme