Šílené analogové maso projektu Tobacco aneb Elektro pro mutanty
O americkém elektronikovi jménem Tom Fec jste v minulosti mohli slyšet hlavně v souvislosti s jeho experimentální kapelou Black Moth Super Rainbow. Tahle pittsburská skvadra produkovala hudbu na hranici psychedelie, „folktroniky" a popu a její charakteristický zvuk utvářela především baterie analogových syntezátorů a vokodérů.
Fecova sólová tvorba pod pseudonymem Tobacco je ale ještě pozoruhodnější - v kategorii bizarního elektra jeho druhou desku Maniac Meat asi hned tak něco netrumfne. Opět tu vládne brutální hlasové i sonické zkreslení a střelené harmonie odkazující výhradně k předdigitální éře.
Tom Fec si vždycky extrémně chránil své soukromí a on i jeho kapela komunikují s médii jen minimálně. Člověka to při poslechu „Šíleného masa" ani moc nepřekvapí - tahle svérázně hudba musí vycházet z hodně specifického mikrosvěta.
Už tak dost třaskavá směs hiphopových groovů, mysl tavících kláves a zvuků herních konzolí tu dostává ještě zběsilejší rozměr kombinací živých a programovaných bicích, invenčních samplů a jaderných basových linek, které štěpí naše pocity často za hranicí našeho pohodlí. Tohle je hudba k snídani zmutovaných šampionů, intergalaktický soundtrack pro léto trávené na prstenci Saturnu.
Tobaccova deska je maximálně soudržná (evokující o poznání potrhlejší verzi tvorby nedostižných Boards of Canada), nicméně množství nápadů ji vzdaluje jednotvárnosti. K vrcholům pak patří oba tracky, na nich hostuje psychedelický kovboj Beck: Fresh Hex i Grape Aerosmith mají eklektický feeling, jaký si pamatujeme z Beckovy futuristické funkové desky Midnite Vultures.
S archaickou elektronikou dnes zachází leckdo, ale jen málokdo tak originálně, sympaticky bláznivě a vizionářsky jako právě Tobacco.