Skomírající fenomén tištěných hudebních časopisů. Program pro přeživší: The Wire

Časopisům zaměřeným na současnou hudbu v minulých letech vyvstala všude po světě silná konkurence v podobě specializovaných hudebních serverů, aktuálních internetových deníků a nespočtu zasvěcených blogů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

The Wire | Foto: Press kit

Není proto divu, že kvalitních tištěných magazínů zbyla jen hrstka. Z těch, co přežily a stojí za zmínku (v téhle souvislosti si zaslouží zmínit i časopis Paste, který přežívá jen díky specifické podpoře fanoušků), si představíme titul nejvýznamnější, který charakterizuje mj. zřetelná a funkční koncepce, mimořádně kvalitní texty a schopnost stimulovat své publikum novými, nečekanými podněty.

Přehrát

00:00 / 00:00

Skomírající fenomén tištěných hudebních časopisů. Program pro přeživší: The Wire

Asi nejkompetentnějším průvodcem světem současné hudby, a to především té, kterou z nedostatku lepších termínů označujeme za "experimentální" nebo "avantgardní", je britský měsíčník The Wire. Periodikum, které se od ostatních liší už svým netypickým formátem, bylo založeno už v roce 1982 a nyní jej vlastní šestice stálých redaktorů. Pestrý tým přispěvatelů je složen zejména ze specialistů na konkrétní žánry, jimž zároveň nechybí kritická hrana a široký kontext.

Lednové číslo časopisu The Wire | Foto: Press kit

Názorotvornému charakteru Wiru odpovídá i recenzní rubrika, odstíněná dle stylů: autoři textů tu s citem pro aktuální trendy, erudovaně, ale nikoli suchopárně pokrývají široké žánrové pole od avantgardního rocku, hiphopu a dubu přes jazz, volnou improvizaci a moderní klasiku až k různorodým a jen stěží zařaditelným podobám elektronické hudby.

Jak dodává můj kolega z pořadu Scanner, hudební publicista a dlouhodobý předplatitel zmíněného měsíčníku Pavel Klusák: "Wire má mezi časopisy speciální postavení: vlastně je to encyklopedie na pokračování, ale zároveň se nikdy nevzdal zábavné, "funky" roviny. Zásadní přelom zažil v první půli devadesátých let, kdy se redakce nebála proměnit z kultivovaného jazz-etno listu v otevřenější platformu a uvidět, že elektronika a postrock jsou progresivními silami tehdejších let. V poslední době patří Wire - spolu třeba s barcelonským festivalem Sónar - skoro mezi trendsettery: výrazně pomohl dubstepu i postmetalové scéně."

The Wire tak zůstává i po skoro třiceti letech své existence věrný svému podtitulu Adventures in Modern Music: je to magazín, který dokazuje, že přes všechnu internetovou konkurenci lze z listování hudebním časopisem učinit poučné i chytlavé dobrodružství.

Aleš Stuchlý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme