Solar Bears: Supernovy vybuchující v hlavě

Když před lety začali severští producenti jako Lindstrom či Prins Thomas znovu objevovat evropskou elektronickou hudbu ze sedmdesátých let, bylo to, jako kdyby otevřeli dveře do paralelní historie psychedelických experimentů.

Solar Bears

Solar Bears | Foto: Marcus Cassidy

Německý krautrock či italské kosmické disko se najednou staly vyhledávaným zdrojem inspirace pro novou generaci hudebních kutilů. Byl to zvláštní výlet ke kořenům elektronické hudby, jakási dobrovolná askeze, jež měla s minimem výrazových prostředků vrátit do žánru fascinaci kosmickými dálavami a sci-fi tématy, s nimiž je elektronická hudba neodmyslitelně spojena. Pořád ale nesmíme zapomínat, že podle nepsaných pravidel psychedelické hudby je vesmír nejlépe nahlédnutelný v hlubinách naší mysli.

Solar Bears: Supernovy vybuchující v hlavě

Aktuálním příspěvkem do hudebního retrofuturismu je hudba dublinské dvojice Solar Bears, která právě debutuje s albem She Was Coloured In na agilní značce Planet Mu. John Kowalski a Rian Trench prý milují pionýry ambientu – německou dvojici Harmonia a nedají dopustit na francouzsko-československý animovaný film Fantastická planeta z roku 1973. K tomu si ale přidejte ještě stovky dalších obskurních mikroreferencí, které střípek po střípku dávají dohromady fantastické album, jež rozhodně není jen sumou nápadů ukradených z internetových úložišť.

Solar Bears – She Was Coloured In | Foto: Planet Mu

Children Of The Times s vokódovaným hlasem se vryje do paměti pochopitelně nejrychleji, zbytek desky je potřeba podrobit pečlivé aurální intoxikaci. Nakonec je to čistá psychedelická hudba, do které se musíte ponořit a doslova poslouchat celým tělem. Skladby jako Solarization či Cub ukazují, co se stane, když kosmické dálavy sestoupí do pastorální idylky skotského venkova, The Quiet Planet je honička s kosmickými vetřelci a Head Supernova čistý ambientní rauš. Dalo by se pokračovat, s každou skladbou objevují Solar Bears něco nového a deska navíc končí trojicí silných skladeb, z nichž vyčuhuje pětiminutová minisymfonie Dolls.

Solar Bears | Foto: Marcus Cassidy

Pokud si pamatujete, tak praotcové nového kosmického diska Lindstrom a Prins Thomas nakonec na své poslední desce II dospěli do stadia skoro neposlouchatelného hudebního onanismu, Solar Bears nic podobného na jejich debutu nehrozí – spíše než svým vlastním muzikálním talentem jsou pořád fascinováni atmosférou, kterou umí vykouzlit jejich divně znějící hračky. Po velmi slibném EP Inner Sunshine se irskému duu podařilo natočit jeden z nejpozoruhodnějších debutů letošního roku.

Karel Veselý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít