Státní opera studuje Franzovo nové dílo z libreta. Nahrávka neexistuje

Před blbostí civilizace a vymýváním mozků varuje nejnovější česká opera Válka s mloky. Její autor Vladimír Franz se nechal inspirovat Čapkovým alegorickým románem. Ve světové premiéře ji uvede soubor Národního divadla 10. ledna.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní opera Praha

Státní opera Praha | Foto: Národní divadlo

Režisér David Drábek zkouší operu ve Státní opeře v Praze.

„Když jsme poprvé aranžovali tady v hledišti a já jsem se podíval tady do hlediště, tak přiznám se, že i když netrpím sentimenty a o hereckém nebíčku nemluvím, tak určitou posvátnou hrůzu a takovou zvláštní slavnostnost jsem pocítil,“ přiznává zkušený režisér a dramatik David Drábek.

Drábek je majitelem pěti divadelních cen Alfréda Radoka a jeho činoherní režie udivují nečekanou představivostí. Válka s mloky je jeho vůbec první opera, kterou režíruje. Svazující je i to, že ji vytváří pro Národní divadlo.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nastudování opery Válka s mloky se zajímala redaktorka Michaela Vetešková

„Státní opera - to je prostě přenádherné. Myslím si, že to je v kontextu evropských scén unikát,“ hodnotí režisér.

David Drábek je také pověstný svou až nediplomatickou upřímností, takže prozradil, že světová premiéra Válka s mloky vznikala hodně krkolomně.

„To, že to je první režie, bylo rozhodně velmi zajímavé. Abych byl také náležitě kritický, protože jsem takový vždycky byl, tak si myslím, že ten projekt nebyl hlavně dobře připravený,“ tvrdí David Drábek a konkretizuje:

„Je to úplně nová věc, nebyla dlouho nahrávka, Marko Ivanovič je až čtvrtý dirigent, který se během krátké doby, který nakonec skutečně diriguje. Do té doby vládl chaos.“

Přesto je za tuto zkušenost režisér a jinak také umělecký šéf divadla v Hradci Králové David Drábek vděčný. Říká, že s dirigentem Marko Ivanovičem vytvořili sehranou dvojici.

David Drábek a Marko Ivanovič, klíčová dvojice

Ivanovič má na svém hudebním kontě už jiný úspěšný projekt Národního divadla - Čarokraj.

„Už jsem několikrát dělal právě s činoherními režiséry při jejich prvním vstupu do operního světa. Je to většinou velmi osvěžující,“ říká Marko Ivanovič.

Před pěti lety spolupracoval s Milošem Formanem na opeře Dobře placená procházka, ale zpět k režiséru Drábkovi.

„Přistupoval k dílu s jasnou koncepcí, s jasnou vizí a samozřejmě měl ten hendikep, což jsme měli ze začátku de facto všichni, že neexistovala nahrávka. Je to vlastně úplně nové dílo a on byl odkázaný především na libreto a na to, co jsem mu o té hudbě řekl já z toho, jak jsem si ji doma u piána nastudoval,“ popisuje spolupráci Marko Ivanovič.

V představení budou reklamní bloky, sitkomový smích i vystoupení metalové kapely. Autoři opery totiž poukazují i na mediální manipulaci s masou a společností.

Hudební dílo Vladiíra Franze ještě nikdo nikdy nezahrál a v konečném výsledku neviděl ani neslyšel.

Poprvé zazní ve Státní opeře 10. ledna.

Michaela Vetešková, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme