Symfonie tisíců se stěhuje zvláštním vlakem do Hamburku
Z Hlavního nádraží v Praze odjel „Gustav Mahler Express“ – zvláštní vlak s téměř 500 hudebníky, kteří v Hamburku a Hannoveru provedou Mahlerovu Symfonii tisíců. Ta zazněla včera i v Praze v rámci Pražského jara při příležitosti stého výročí skladatelova úmrtí.
„Koncert v Praze byl svým způsobem průkopnický a Pražské jaro v tomto smyslu vykonalo pionýrský čin,“ řekl Rádiu Česko zástupce mezinárodního produkčního týmu projektu Daniel Sobotka.
„Ale na projektu se podílejí partneři ze severního Německa, ze Šlesvicko-holštýnského hudebního festivalu, kteří mají s těmito produkcemi velké zkušenosti. Je to jistě ne jediná, ale jedna z cest, kudy se může klasická hudba ubírat,“ dodal.
Produkční projektu Symfonie tisíců Daniel Sobotka telefonoval před odjezdem zvláštního vlaku do Hamburku
Projekt se připravoval čtyři roky. „Musí se začít s ideou, pak v kalendářích všech potenciálních účinkujících, musí se ladit produkční detaily. To, aby se na pódiu sloučily dva orchestry, je velmi jemnou hrou managementů a uměleckých rad. Jakkoli v tom nebyla žádná řevnivost, samozřejmě se hledá ideální zvuk,“ vysvětlil Sobotka.
Vedlejším produktem, který organizátory velmi potěšil, byly dobré vzájemné vztahy mezi hudebníky ze dvou orchestrů a několika sborů. „Muzikantská chemie zafungovala a to nemůžete zorganizovat, to musí přijít samo. Atmosféra mezi muzikanty byla velmi dobrá a z tohoto pohledu si dokážu představit nějaký další společný projekt.“
Symfonie tisíců je komplikovaná skladba, kolem jejího provedení se vedou pokaždé velké diskuse. „Jsou dirigenti, kteří ji dělat nechtějí, ale jiní ano, jak nás přesvědčuje pan Christoph Eschenbach včera v Praze a zítra v Hamburku,“ zmínil Sobotka.
Jméno Gustava Mahlera je podle něho v České republice velmi dobře etablováno, Mahlerovy skladby se hrají pravidelně a úspěšně. „Rozdílná mezi námi a Německem je dimenze koncertu. Tady se připravuje poprvé takto velká produkce, O2 aréna byla v podstatě plná, ale lístky se prodávaly do poslední chvíle. Zatímco němečtí zkušení posluchači vyprodali koncerty v Hamburku a Hannoveru během několika dnů.“