Umělci z České filharmonie mají vyšší platy. Musejí ale víc cvičit a vystupovat

Česká filharmonie hraje podle nových pravidel. Hudebníkům sice zvedl průměrný plat na 40 tisíc korun, ale hráči přišli o peníze za autorská práva k nahrávkám. Také hrozí, že pokud nebudou hrát dobře, půjdou na prověrku, kde komise znovu posoudí jejich umělecké kvality.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká filharmonie

Česká filharmonie | Foto: Tomáš Adamec

Víc než stovka hráčů se připravuje na novou éru České filharmonie. Jejich průměrný plat už nebude 26 tisíc korun, ale 40 tisíc korun. Týdně nebudou vystupovat na dvou koncertech, ale na třech. A pokud bude jejich přednes zaostávat, půjdou na prověrku.

„Na protest neodchází nikdo. Buď jsou pro, nebo se s tím smířili. Proto jsme o tom jednali tak dlouho, aby všechny třecí plochy, které by mohly nastat, tak abychom si je vyjasnili,“ popisuje konkrétní dopad velké reformy ve filharmonii její ředitel David Mareček.

Tým z České filharmonie a ministerstva kultury zásadní reformu připravoval asi rok a půl. Měla by dovést první český orchestr mezi desítku nejlepších filharmonií světa.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaká budou nová pravidla pro hráče České filharmonie, zjišťovala redaktorka ČRo Michaela Vetešková

„Zatímco před devětaosmdesátým rokem to byl opravdu elitní orchestr v rámci Evropy, tak po tom devětaosmdesátém roce tomu tak nebylo. Čili je to určitý dluh, který Česká republika díky ministerstvu kultury a ministerstvu financí splácí,“ domnívá se David Mareček.

Podle Marečka za umělecký propad České filharmonie mohou také nízké platy hráčů, protože nejlepší muzikanti odcházeli za zajímavějšími podmínkami do světa.

Ve velké reformě prvního hudebního tělesa se nemění jenom platy hudebníků. Nový šéfdirigent Jiří Bělohlávek na umělce bude mít vyšší nároky, než možná byli zvyklí

„V našem systému platovém je velká část platu – téměř polovina – nenárokovou složkou. To znamená formou osobního příplatku. A ten ve chvíli, kdy poklesne kvalita hráče, může být okamžitě odebrán,“ popisuje ředitel David Mareček a pokračuje:

„Pokud tento postup nepomůže, může být hráč povolán k přehrávce. Ta se koná před konkurzní komisí – to je stejná komise, která přijímá hráče do orchestru. A když u té přehrávky dvakrát neuspěje, tak musí z filharmonie odejít.“

David Mareček je přesvědčený, že Česká filharmonie má na to, aby měla ten nejlepší zvuk nejenom za hranicemi Evropy.

Michaela Vetešková, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme