V šíleném rytmu Harlem Shake tančí celý svět, denně vznikají desetitisíce videí
Na hit newyorského producenta Baauera, který se jmenuje Harlem Shake, vznikají po světě desetitisíce videí a parodií. V šíleném rytmu se kroutí kdekdo. V posledních hodinách přidali své video dokonce i fotbalisté pražské Sparty.
Skladba přitom vznikla už v létě, kdy vyšla jako singl. Jak podotkl redaktor a moderátor Jiří Špičák, Radio Wave ji má v playlistu už dlouho. Důvod, proč se náhle stala takovým masivní hitem, se jen tak vysvětlit nedá.
„Internet je s tím svým masivním podhoubím uživatelů cokoli, jen ne předvídatelný,“ komentuje Špičák.
Videí už na Harlem Shake vzniklo neuvěřitelné množství. Mnohá z nich dosahují na serveru YouTube milionových zhlédnutí. „Vznikají jich až desetitisíce denně, což je neuvěřitelná suma,“ popisuje Špičák.
Všechny většinou půlminutové sekvence se odehrávají podle stejného scénáře. Jeden člověk s maskou postupně strhne ostatní a ti v bizarních převlecích předvádějí absolutně nekoordinovaný tanec.
První úspěšné amatérské video natočila skupina skateboardistů z Austrálie, která si říká The Sunny Coast Skate. Dnes má původní klip na YouTube více než devatenáct milionů zhlédnutí.
Nový hit se dá velice dobře srovnat jiným hudebním fenoménem posledních měsíců, tedy písní Gangnam Style jihokorejského rappera PSYe.
„Gangnam Style vznikl jako naprosto racionální a účelový marketingový tah. PSY si sám ten tanec vymyslel a ve videoklipu ho předtančil. Teprve poté se stal hitem a až pak následovaly parodie,“ vysvětluje rozdíl Špičák.
„Baauer byl neznámý undergroundový producent. To video vzniklo na popud fanoušků. Je to tedy absolutně opačný postup,“ dodává.
Podle Špičáka se Baauerovi jeho hit vlastně vymkl z rukou a je otázka, zda to bere jako úspěch. „Dá se říct, že jemu samotnému to vlastně zničilo kariéru. Už nikdo nebude zvědavý, jaké další skladby Baauer udělá. Skončila mu kariéra,“ uvažuje.
V rytmu Harlem Shake se roztančil i náš web!
Číst článek
K tomu, aby se člověk stal tak lehce celosvětově známým, ale jen internet nestačí. Důležitý je hlavně nápad.
„Neexistuje způsob jak vybrat, co zabere a co nezabere. Harlem Shake je posledním důkazem toho, že pokud chcete opravdu masivní virální úspěch, tak se to nedá předpovědět. Internet se nedá číst dopředu,“ uzavírá moderátor Radia Wave.