V USA se našel zpěvák pro 'nezazpívatelnou' skladbu De Profundis
Zhruba před půl rokem hledala nahrávací společnost zpěváka, který dokáže zazpívat skladbu velšského skladatele Paula Mealora De Profundis neboli Z hlubin. Skladba totiž obsahuje mimořádně hluboké tóny a naděje na nalezení potřebného hlasu nebyla velká. Hlas se ale našel, jeho majitelem je americký operní zpěvák Tim Storms.
"Bylo mi asi osm, když jsem zjistil, že dokážu zazpívat hluboké basy. Postupem času se hlas ještě prohluboval, v pubertě ani k žádnému zlomu nedošlo, měl jsem hluboký hlas už před pubertou," řekl Tim Storms v BBC.
Tam zazpíval právě část skladby a předvedl svůj neuvěřitelný rejstřík.
Hluboké E je mimořádně nízký tón, o více než dvě oktávy nižší než jednočárkované C. Není ale pravdou, že by ho téměř nikdo nedokázal zazpívat.
„Je to trochu klamné, protože hluboké E se v operách běžně vyskytuje. Ale zpěv v té ukázce se pořád pohyboval v této poloze. Je trochu něco jiného zpívat část skladby nebo celou skladbu kolem toho E, kdežto v operách se ten tón objeví jednou dvakrát,“ vysvětluje sólista plzeňské opery Pavel Horáček, který rovněž zpívá basem.
Operní zpěváci podle něj hluboké E nezpívají příliš často, ale setkávají se s ním. „Například v Prodané nevěstě je postava Kecala opravdu vysoko položená, ale má tam jedno hluboké E, které se musí ozvat. Totéž je třeba v Daliborovi.“
Obtížné jsou podle něj hlavně skladby, kdy je část tónů položena vysoko a část naopak hluboko. Existují i role, které jsou na nižší poloze přímo založeny, jedna taková je třeba v Mozartově Kouzelné flétně.
Rozsah každého hlasu je přirozeně dán. Cvičením a „vyzpíváváním se“ jde podle Horáčka rozsah rozšířit jak nahoru, tak dolů.
„Nahoru to jde o něco víc, protože tam je více hlavové rezonance, to se dá prohloubit. Směrem dolů se dá rozsah rozšířit o jeden, dva tóny. Hluboký rejstřík má prsní rezonance, která je víceméně dána od přírody,“ doplňuje Horáček.